Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Listopad 2010, Nr 11 (186) |


• Intergeo 2010: Cała naprzód! • Rozmowa o projekcie norweskim z wicemarszałkiem woj. pomorskiego Wiesławem Byczkowskim i geodetą województwa Krystianem Kaczmarkiem • Rozmowa z prezesem OPGK w Olsztynie Waldemarem Klockiem nt. Centrum zarządzania danymi • Polska na tle Europy, czyli projekt EUPOS • Dogadajmy ...

powrót

Dominik Jaworowski

GRP System FX

Rewolucja w pomiarach kolejowych?

W marcu 2010 r. GEODETA Sp. z o.o. z Gorzowa Wielkopolskiego podpisała umowę z marszałkiem województwa lubuskiego na dofinansowanie projektu „Nowe rozwiązania w pomiarach geodezyjnych w branży kolejowej i drogowej”.
Jednym z elementów projektu są pomiary kolejowe z wykorzystaniem technologii szwajcarskiej firmy Amberg Technologies.

Rozwój oraz dostosowanie kolei do dużych prędkości wiąże się z potrzebą pozyskiwania z wysokimi dokładnościami danych o geometrii i skrajni w jednolitym systemie odniesień. Problemy związane z usytuowaniem osi torowiska w przestrzeni czy zdefiniowaniem poprawnego kilometrażu trasy wymagają wprowadzenia nowych technologii. Firma Amberg skonstruowała specjalny wózek do pomiarów kolejowych. Umożliwia on uzyskanie parametrów geometrii toru w odniesieniu do istniejącej osnowy pomiarowej, a także informacji o rozstawie i przechyłce z dużą dokładnością, przy minimalnym nakładzie czasowym. Dodatkowo wózek pomiarowy może być wyposażony w profilomierz do pomiaru skrajni (GRP 3000) lub skaner laserowy (GRP 5000).
Prosta, lekka konstrukcja i zastosowane rozwiązania techniczne umożliwiają wykonywanie prac w bardzo krótkim czasie, co znacząco skraca okres zajmowania toru. Elastyczność pracy z wózkiem pomiarowym jest tak duża, że w zasadzie nie wymaga wyłączenia toru z użytkowania. Czas potrzebny na zestawienie i wstawienie wózka z powrotem na tor wynosi około 30 s. Pozwala to na zestawienie wózka na czas przejazdu pociągu, a następnie powrót do pomiaru, przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa.
...

Pełna treść artykułu w listopadowym wydaniu GEODETY 

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Geospatial Revolution, odc. 2
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS