Małgorzata Kwiecińska
Dogadajmy się!
Skuteczna komunikacja kluczem do sukcesu w biznesie
Każda praca, choćby nie wiadomo jak indywidualna, wymaga od nas kontaktów interpersonalnych z klientami, przełożonymi, podwładnymi czy współpracownikami. Jednak podczas nauki zawodu nie podaje się technologii skutecznego prowadzenia rozmów. A przecież jakość naszej komunikacji często stanowi decydujący czynnik sukcesu zawodowego.
Zwykle nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo kontakty międzyludzkie wpływają na życie zawodowe. Może się wydawać, że to kwalifikacje oraz jakość oferowanych usług są wyznacznikami lojalności naszych klientów, a komunikacja stanowi jedynie nieunikniony dodatek, niemający wielkiego znaczenia w biznesie. Jednak wraz ze wspó czesnymi badaniami coraz bardziej odkrywamy, że umiejętność budowania pozytywnych relacji stanowi podstawę tego, co nazywamy szeroko pojętym sukcesem, a więc faktu, że współpracownicy chcą z nami kooperować, podwładni wypełniają zlecone zadania i darzą nas szacunkiem, a klienci chętnie wracają po usługi. Jednym z istotniejszych elementów dobrej komunikacji jest tzw. aktywne słuchanie, które wciąż jeszcze stanowi rzadki element w zawodowych negocjacjach.
Powszechne jest przekonanie, że cele osiąga się przez mówienie. Tymczasem wykorzystując prostą prawdę, że ludzie lubią opowiadać o sobie, i dając im możliwość swobodnej wypowiedzi, możemy łatwo zyskać ich sympatię i zaufanie. Obserwuj więc swoje rozmowy biznesowe – jeśli zorientujesz się, że więcej mówisz, niż słuchasz, przeczytaj ze zdwojoną uwagą poniższe wskazówki i zastosuj je. Wraz z początkiem tej praktyki może się okazać, że przełączenie się na tryb słuchania nie jest wcale zadaniem trywialnym, ponieważ wymaga chwilowej rezygnacji z bycia w centrum uwagi oraz z udowadniania swoich racji. Jest kilka zasad, których warto przestrzegać, a pierwszą z nich i najistotniejszą jest właśnie zaprzestanie mówienia oraz okazanie zainteresowania rozmówcy. ...
Pełna treść artykułu w listopadowym wydaniu GEODETY
powrót
|