Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2011-03-15| GNSS

Wylądowali z EGNOS SoL

Dwa tygodnie po uruchomieniu usługi bezpieczeństwa życia EGNOS (SoL) na śląskim lotnisku Pyrzowice przeprowadzono pierwsze w kraju testy sprawdzające przydatność tego rozwiązania do lotów przy słabej widoczności.


Wylądowali z EGNOS SoL

Lądowanie wykonał samolot mieleckiej szkoły lotniczej Royal-Star Aero. Wkrótce analogiczne testy – prowadzone wspólnie z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej – zostaną powtórzone także na lotniskach w Krakowie i Mielcu.

Dotychczas podejście do lądowania przy trudnych warunkach pogodowych mogło odbywać się wyłącznie z wykorzystaniem radiowego sytemu ILS. Ten jest jednak na tyle drogi, że mogą sobie na niego pozwolić tylko największe lotniska.

Mniej zasobne porty już od dłuższego czasu pokładają nadzieję w systemach GNSS. Te jednak były dotychczas niedostatecznie wiarygodnie. Sytuację zmieniło oddanie do użytku 2 marca br. usługi EGNOS Safety of Life (SoL), która ma informować w ciągu najpóźniej 6 s o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu systemu GPS. Jak zapewnia ESA, szansa, że serwis ten nie zadziała poprawnie wynosi tylko 1 do 10 mln.

Dzięki EGNOS SoL i wdrożeniu specjalnych procedur podejścia do lądowania (odrębnej dla każdego lotniska), pilot może zejść bez widoczności ziemi nawet do 60 metrów ponad poziom lotniska. Choć ILS oferuje jeszcze większe możliwości, to wdrożenie EGNOS SoL nie wymaga inwestycji w infrastrukturę naziemną. Stąd usługą tą zainteresowanych jest już wiele lotnisk. Do końca tego roku procedury podejścia z EGNOS mają być gotowe dla portów Katowice-Pyrzowice, Mielec, Gdańsk-Rębiechowo, Kraków-Balice i Warszawa-Okęcie.

Usługę bezpieczeństwa życia oferuje także amerykański WAAS (Wide Area Augmentation System). Dzięki opracowaniu ponad 2 tys. procedur obecnie korzysta z niego już 40 tys. samolotów.

Źródło: PAP, JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Wapno - krajobraz po katastrofie
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS