|2010-10-15|
Firma, Imprezy
OPGK Olsztyn celuje w obsługę dróg
Jak eliminować błędy z projektów oraz nie popełniać własnych? Odpowiedzi na to pytanie udziela Centrum Elektronicznego Zarządzania Danymi Geoprzestrzennymi na Potrzeby Budowy Dróg Ekspresowych i Autostrad. Jego uroczyste otwarcie, które odbyło się wczoraj (14 października) w OPGK Olsztyn, było ukoronowaniem projektu realizowanego przez ostatni rok i współfinansowanego ze środków unijnych.
Całkowity koszt projektu wyniósł 3,5 miliona zł, z czego połowę stanowiły środki unijne. Przedsiębiorstwo kupiło za 850 tys. zł i wyremontowało na potrzeby centrum piąte piętro biurowca, w którym ma swą siedzibę. Zorganizowano tam 22 stanowiska pracy (w tym 8 nowych miejsc) wyposażone w sprzęt i oprogramowanie. Uzupełnieniem jest samochód terenowy landrover z bogatym wyposażeniem oraz sprzęt i oprogramowanie dla zespołów polowych.
Prezes OPGK Olsztyn Waldemar Klocek jest bardzo zadowolony z wyników projektu, choć 1,7 miliona zł udziału własnego jest dla firmy sporym obciążeniem. Udało się kupić instrumenty geodezyjne najwyższej światowej klasy i nowoczesne serwery. Znaleziono sposób na komunikowanie się (przesyłanie danych) z zespołami terenowymi w czasie rzeczywistym (w obie strony), odciążając w ten sposób zespoły polowe od prac, które można wykonać w biurze. Prezes Klocek podkreślił również modelową współpracę z Katedrą Geodezji Satelitarnej i Nawigacji UWM oraz szczególną rolę, jaką w projekcie odegrał prof. Stanisław Oszczak.
Dyrektor ds. innowacji w OPGK Olsztyn Wojciech Marcinkowski wyjaśnił, że celem projektu było stworzenie takiego rozwiązania, które pozwoliłoby na wdrożenie elektronicznego systemu przetwarzania danych przestrzennych wspomagającego realizację dużych prac geodezyjnych. Chodzi na przykład o opracowanie cyfrowej dokumentacji geodezyjnej do celów projektowych, geodezyjną obsługę budowy dróg ekspresowych i autostrad, opracowanie map sytuacyjno-wysokościowych metodą skanowania laserowego czy kontrolę obszarową gospodarstw wiejskich w ramach systemu IACS. W projekcie wykorzystano najnowsze rozwiązania w zakresie przestrzennych baz danych oraz mobilnego i rozproszonego GIS. Koncepcja funkcjonowania centrum oparta została na informatycznych systemach rozproszonych oraz pomiarach zintegrowanych. Efektem jest usprawnienie planowania pracy poszczególnych zespołów pomiarowych, stały monitoring poprawności wykonywania prac terenowych oraz możliwość szybkiego reagowania na zaistniałe zmiany. Poza tym, jak podkreślił Wojciech Marcinkowski, wszystkie dane gromadzone są w jednej spójnej bazie; zagwarantowano także pełne zabezpieczenie danych (źródłowych i przetworzonych) oraz ich integralność.
Architekturę systemu można podzielić na obszar prac terenowych (ekipy pomiarowe i mobilne centrum łączności, czyli samochód terenowy) i obszar prac kameralnych (centrum zarządzania danymi przestrzennymi w siedzibie firmy). Na serwerze w samochodzie znajduje się lokalna kopia bazy danych przestrzennych oraz gromadzone są dane przesyłane przez ekipy pomiarowe. Centrum składa się w dwóch podstawowych jednostek wykonawczych: centrum przetwarzania danych geoprzestrzennych (360 m2 nowej powierzchni biurowej na 5. piętrze biurowca) oraz mobilnego centrum łączności. W centrum przetwarzania znajdują się pracownie tematyczne, które będą wykonywały prace kameralne. Wyposażenie informatyczne stanowi komputerowa sieć szkieletowa o maksymalnej przepustowości 10 Gb/s zintegrowana z istniejącą infrastrukturą firmy oraz serwerownia z pełnym wyposażeniem i oprogramowaniem. Wszystko podłączone do internetu za pomocą światłowodu.
Mobilne centrum łączności to specjalistyczny samochód landrover defender wyposażony w nowoczesny sprzęt teleinformatyczny umożliwiający bezprzewodowa łączność z internetem. Będzie służył do nadzorowania i koordynacji prac zespołów pomiarowych, zbierania od nich (drogą radiową) danych i przesyłania ich do centrum przetwarzania. Będzie także pełnił rolę lokalnej stacji referencyjnej GNSS (na punkcie osnowy geodezyjnej) oraz zaplecza technicznego dla grup polowych w terenie. Wyposażenie samochodu stanowią: pancerny laptop, serwer, router Wi-Fi z kartą GSM, przenośna drukarka bezprzewodowa, skaner formatu A3, przenośny GPS z oprogramowaniem oraz tachimetr elektroniczny.
W uroczystości otwarcia centrum uczestniczyli między innymi: poseł Janusz Cichoń, prezydent Olsztyna Halina Zaborowska-Boruch, dziekan Wydziału Geodezji i Gospodarki Przestrzennej UWM Krzysztof Świątek oraz prof. Stanisław Oszczak. Obecny był także Roman Grzelka (zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Olsztynie) oraz przedstawiciele firm budowlanych. Administrację geodezyjną reprezentowali dyrektor Wydziału Geodezji i Infrastruktury w Urzędzie Wojewódzkim Stanisław Kowalski i geodeta województwa Zdzisław Gąsiorowski. Były także przedstawicielki Mazursko-Warmińskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, we współpracy z którą projekt był realizowany. Biznes reprezentowali Henryk Kamiński (prezes Warmińsko-Mazurskiego Klubu Biznesu) oraz prezesi sąsiednich OPGK-ów: Florian Romanowski z Elbląga i Wojciech Frankowski z Gdańska.
Rozmowa z Waldemarem Klockiem, prezesem OPGK Olsztyn, w listopadowym wydaniu GEODETY.
Katarzyna Pakuła-Kwiecińska
|