|2009-09-03|
Sprzęt, Software, Instytucje
Raport MSWiA: lepsza informatyzacja mimo mniejszych pieniędzy
Wysokość wydatków na informatyzację w 2008 roku uległa nieznacznemu obniżeniu w porównaniu do lat poprzednich. Urzędy średnio przeznaczały na ten cel 1,25% swojego budżetu (w 2007 r. wartość ta wyniosła 1,4%).
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało właśnie wyniki badania stanu informatyzacji urzędów administracji publicznej w 2008 r. Była to już 5. edycja badania przeprowadzona przez instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie MSWiA. Do udziału w nim zaproszono 2571 jednostek. Ostatecznie wypełnione ankiety odesłały 1802 (70,1%).
Z badania wynika, że w ubiegłym roku w urzędach najczęściej stosowano połączenie szerokopasmowe o przepustowości 2 Mb/s lub większej. Posiadało je około 75% badanych urzędów. Powoli wzrasta liczba urzędów posiadających połączenia bezprzewodowe. W 2008 roku wykorzystywało je prawie 20% z nich.
W porównaniu do 2007 roku znacząco wzrósł odsetek urzędów korzystających z elektronicznego obiegu dokumentów. W 2008 roku rozwiązanie takie stosowało łącznie około 40% urzędów (rok wcześniej 23,1%). Przekazywanie dokumentów drogą elektroniczną do innych urzędów w 2008 r. było możliwe w przypadku 25,7% urzędów. Wspólny system obiegu dokumentów w 2008 roku posiadało 17,3% urzędów. Ponad połowa gmin (56,4%) w 2008 roku nie posiadała żadnego Publicznego Punktu Dostępu do Internetu (PIAP-u).
Prawie wszystkie urzędy posiadały w 2008 roku stronę BIP. Rośnie liczba tych, w których obsługa strony BIP jest zlecana firmie zewnętrznej; w badanym okresie z możliwości takiej korzystało 74,9%. W porównaniu do 2007 roku wzrósł też odsetek urzędów posiadających stronę WWW (w 2008 r. miało ją 94%). Aż 76,7% urzędów korzystało z podpisu elektronicznego.
Coraz więcej urzędów oferuje obywatelom możliwość pobierania formularzy (wzrost z 77% w 2007 r. do 80,8% w 2008 r.) oraz odsyłania wypełnionych formularzy przez internet (z 11,6% do 22,5%). Wzrosła też liczba urzędów, w których istnieje możliwość załatwiania całości spraw urzędowych wyłącznie drogą elektroniczną (z 2,1% do 6,3%). Jeśli chodzi o procedury związane np. z uzyskaniem dokumentów tożsamości, to w roku 2008 możliwość pobierania formularzy przez internet istniała w 35,6% jednostek (32,3% rok wcześniej), obsługa formularzy elektronicznych w 1,4% (0,6%), a pełna obsługa procesu realizacji w 0,6% (0,4%). W przypadku rejestracji przedsiębiorstw możliwość pobierania formularzy istniała w 31,9% urzędów (28,0% rok wcześniej), obsługa formularzy elektronicznych w 3,5% (1,6%), a pełna obsługa procesu realizacji usługi w 1,7% (0,5%).
Raport MSWiA z badania stanu informatyzacji urzędów 2008
Źródło: MSWiA
|