Efektem 7-letnich badań ESA jest pierwsza kompletna mapa przedstawiająca intensywność ruchu statków na wodach europejskich. Została ona opracowana na podstawie obrazów wykonanych przez satelitę radarowego Envisat ASAR.
Dzięki serii obrazów satelitarnych wykonanych w latach 2002-2009 możliwa była automatyczna detekcja ruchów poszczególnych statków, które widoczne były jako jasne punkty na szlakach morskich. Lokalizowano również większe porty. Powstała w ten sposób obszerna baza informacji o intensywności ruchu statków na europejskich wodach, co umożliwiło opracowanie mapy.
Poza samym ruchem jednostek pływających obrazy radarowe przedstawiały również stan morza, który jest istotny dla bezpieczeństwa transportu. Gdy w 2005 roku międzynarodowy Komitet Bezpieczeństwa Morskiego zalecił Portugalii zmianę szlaków floty morskiej ze względu na zagrożenie zderzeń statków, to właśnie dzięki zdjęciom radarowym opracowano nowe trasy.
Ponadto obrazy radarowe umożliwiły analizę korelacji transportu morskiego z zanieczyszczeniem środowiska. Na opracowanych przez ESA mapach udowodniono, że szlaki statków pokrywają się ze zwiększoną zawartością dwutlenku azotu w atmosferze, który pochodzi z nie oczyszczonego paliwa.