|2009-03-18|
Geodezja, GIS, Firma, Software
Czołowa szóstka producentów GIS w ratingu Gartnera
W opublikowanym w końcu lutego opracowaniu Gartner Inc. – jedna z najbardziej uznanych firm konsultingowych – zajęła się oceną oprogramowania GIS w sektorach Energy i Utility (energetycznym i sieciowym).
Na wstępie Gartner podkreśla zmiany, jakie zaszły w dostępie do danych dzięki przestrzennym aplikacjom webowym, takim jak: Google Earth, Google Maps czy Microsoft Virtual Earth. Pierwotnie systemy informacji geograficznej były samodzielnymi produktami zaprojektowanymi do rozwiązywania konkretnych potrzeb kartograficznych. Dzisiaj GIS jest kluczowym narzędziem służącym do zarządzania informacją w firmach, prowadzenia zaawansowanych analiz, zarządzania usługami itp. Z aplikacji służącej głównie w ochronie środowiska stał się jednym z głównych produktów łączących różnorodne zastosowania z zaawansowanymi technologiami przestrzennymi.
Gartner radzi, by klienci z sektorów energetycznego i sieciowego wybierający rozwiązania GIS pamiętali o tym, że produkt ma im zapewnić: -bazę do magazynowania i zarządzania obiektami geograficznymi oraz do obsługi danych przestrzennych charakterystycznych dla ich sektorów (poprzez bezpieczny interfejs), -webowy interfejs do przeglądania i dystrybucji danych geoprzestrzennych, -możliwość prowadzenia analiz, a także przetwarzania i dostępu do analiz i informacji zarówno z poziomu PC, urządzenia mobilnego, jak i aplikacji serwerowej.
W analizie podzielono sprzedawców/producentów systemów na cztery klasy. W najwyższej Gartner umieścił tych, dla których oprogramowanie GIS stanowi jedynie część większej produkcji (np. Oracle, Microsoft), w drugiej znaleźli się oferujący niezależne platformy (np. ESRI), w kolejnej ci, którzy tworzą aplikacje bazujące na pionowo zintegrowanych własnych platformach, a w ostatniej – oferujący aplikacje geoprzestrzenne zbudowane na platformach (GIS) partnerów.
W badaniach wzięto pod uwagę jedynie firmy z klas 2 i 3. Sklasyfikowano sześć produktów sprzedawanych na całym świecie, z których każdy przyniósł co najmniej milion dolarów ze sprzedaży licencji w ostatnim roku. Produkt musiał obsługiwać co najmniej czterech klientów sieciowych w ciągu ostatniego roku i łącznie mieć minimum milion końcowych użytkowników. Do oceny brano następujące kryteria: zrozumienie potrzeb rynku/klienta, strategię, marketing, innowację, rentowność, doświadczenie w sprzedaży, produkcję/serwis. Najniższe wagi przyznano pierwszym trzem kategoriom, najwyższe dwóm ostatnim.
W ratingu średnią notę „dobrze rokujący” uzyskały: Pitney Bowes Business Insight i Bentley Systems, pozytywnie ocenione zostały Autodesk, GE Energy i Intergraph Corp., a bardzo pozytywnie – ESRI. Opracowanie zawiera również krótką analizę sytuacji na rynku Energy/Utility i omówienie poszczególnych firm. Raport Gartnera
AB
|