|2009-01-26|
GNSS, Sprzęt, Firma
Sprzedaż telefonów komórkowych z nawigacją GPS wzrośnie
Tempo sprzedaży telefonów komórkowych z nawigacją GPS spadnie w 2009 r., ale mimo trwającego kryzysu gospodarczego utrzyma się wzrost rok do roku – wynika z nowego badania rynku ABI Research.
Chociaż sprzedaż telefonów komórkowych przypuszczalnie spadnie w bieżącym roku w skali światowej o 4-5%, to sprzedaż aparatów z nawigacją GPS wzrośnie o 6,4% w porównaniu z rokiem 2008 – do 240 mln sztuk. Ten zaskakujący trend będzie wynikiem utrzymującego się popytu na smartfony o wielu funkcjach. Zapotrzebowanie na tego typu aparaty, do których należą m.in. Apple iPhone 3G, urządzenia Blackberry firmy RIM czy seria N telefonów Nokii, aż do 2014 r. będzie rósł przeciętnie w tempie 19% rocznie. Jednocześnie w tym segmencie rynku będą się rozpowszechniać układy scalone GPS. W 2014 r. będzie w nie wyposażonych 9 na 10 smartfonów, podczas gdy w 2008 r. miała je tylko 1/3.
Mimo słabej kondycji światowej gospodarki telefony z nawigacją GPS będą się cieszyć popytem dzięki spadkowi cen podzespołów oraz rosnącej świadomości klientów na temat zalet aparatów pozwalających na ustalania położenia – powiedział analityk George Perros z ABI. Inne czynniki sprzyjające trendowi do wyposażania telefonów w GPS to rozpowszechnianie się systemów operacyjnych wykonanych na bazie oprogramowania otwartego, takich jak Android Google’a (platforma dla urządzeń mobilnych na bazie Linuksa), które dzięki API umożliwiają programistom tworzenie tzw. kontentu lokalizacyjnego dla urządzeń komórkowych. Innym jest pojawianie się coraz większej liczby aplikacji nawigacyjnych i kartograficznych przeznaczonych do zastosowania w telefonach.
Nowe badanie ABI Research analizuje m.in. rozwój technologii, czynniki gospodarcze i rynkowe wpływające na tempo rozpowszechniania się telefonów komórkowych z nawigacją GPS, a także możliwości i zagrożenia dla dostawców precyzyjnych danych lokalizacyjnych wśród użytkowników sieci bezprzewodowej.
Źródło: ABI Research
|