|2008-10-16|
Prawo, Instytucje
e-pisma do urzędów nie tylko z e-podpisem
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało projekt nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Zgodnie z nim obywatel będzie mógł przesyłać podania do urzędu drogą elektroniczną nie tylko z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Jak czytamy w artykule 20a tego projektu, przewidziano też inne sposoby uwierzytelniania użytkowników. Alternatywą dla obywatela będzie możliwość założenia tzw. zaufanego profilu w systemie ePUAP i przy jego zastosowaniu korzystania z elektronicznego dostępu do administracji publicznej. Minister właściwy ds. informatyzacji określi w drodze rozporządzenia szczegółowy tryb tworzenia zaufanego profilu ePUAP, w tym przez podmioty upoważnione do jego potwierdzania.
Poszczególne urzędy będą też mogły tworzyć własne sposoby uwierzytelniania użytkowników na potrzeby ich własnych systemów teleinformatycznych. Nie określono tego ściśle w ustawie, ale można się spodziewać, że będzie to podobne do zakładania konta poczty elektronicznej i wymagać wizyty w urzędzie w celu okazania dowodu osobistego.
Teoretycznie od maja większość spraw urzędowych możemy załatwiać w formie elektronicznej. Jednak z jednej strony część urzędów nie jest do tego przygotowana, a z drugiej w tych, które są, obywatele z takiej możliwości w zasadzie nie korzystają. Na podstawie dotychczasowych przepisów wymagany jest od nich bowiem płatny (ok. 300 zł) tzw. bezpieczny podpis elektroniczny opatrzony kwalifikowanym certyfikatem. Niewielu chce ponosić koszty, by załatwić tą drogą ledwie pojedyncze sprawy w roku.
Pełna treść projektu ustawy
AW
|