Na mapie można sprawdzić przestrzenne rozmieszczenie placówek kształcących techników geodetów w roku szkolnym 2024/2025. Dostępne są również dane kontaktowe, odnośniki do stron internetowych oraz aktualne informacje dotyczące kształcenia: liczba uczniów i absolwentów, a także zdawalności egzaminów zawodowych w 2024 r.
• Liczba placówek
Zgodnie z tegorocznym obwieszczeniem ministra edukacji ws. prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy aż w dziesięciu województwach zapotrzebowanie na techników geodetów określono jako istotne, natomiast w sześciu – umiarkowane. Dla porównania w 2021 r. w ocenie MEiN istotne zapotrzebowanie prognozowano tylko w dwóch województwach – śląskim i świętokrzyskim. Czy ma to przełożenie na liczbę szkół w poszczególnych regionach?
W roku szkolnym 2024/2025 kierunek technik geodeta miało w swojej ofercie 109 szkół. Najwięcej w województwie śląskim (16) i podkarpackim (14), a najmniej – w opolskim (1) i podlaskim (2). Wśród 6 województw z największą liczbą szkół znalazły się 3, w których zapotrzebowanie na techników określono jako umiarkowane – podkarpackie, lubelskie i małopolskie.

W porównaniu do poprzedniego roku liczba placówek zmniejszyła się o 5. Kierunek zniknął z oferty: Technikum nr 4 w Żarach, Technikum nr 4 w Nysie, Technikum im. rtm. Witolda Pileckiego w Wojkowicach, Technikum w Zespole Szkół nr 1 w Wieluniu oraz Prywatnego Technikum w Szczecinie.
• Liczba uczniów i absolwentów
Rok szkolny 2024/2025 to drugi rok, w którym kształcenie odbywa się wyłącznie w cyklu 5-letnim. Na dzień 30 września 2024 r. we wszystkich placówkach w zawodzie technik geodeta kształciło się 6742 uczniów (o 910 mniej niż rok wcześniej), najwięcej w województwach wielkopolskim (841) i mazowieckim (766). Województwo śląskie, które przoduje pod względem liczby szkół, uplasowało się dopiero na 4. pozycji. Najmniej uczniów było natomiast w województwie opolskim – 53 osoby w Publicznym Technikum nr 1 w Opolu.

Najwięcej techników geodetów, co nie zaskakuje, kształci się w szkołach w większych miastach – Poznaniu, Radomiu i Lublinie. W pierwszej dziesiątce – jako najmniejsze miasto – wyróżnia się Jarosław, gdzie w Technikum nr 6 uczy się 141 techników geodetów.
Lp. |
Nazwa |
Liczba uczniów |
1 |
Technikum Geodezyjno-Drogowe w Poznaniu |
242 |
2 |
Technikum w Radomiu |
217 |
3 |
Państwowe Szkoły Budownictwa i Geodezji w Lublinie – Technikum Budowlano-Geodezyjne |
177 |
4 |
Technikum Geologiczno-Geodezyjno-Drogowe im. prof. dr. Stanisława Kluźniaka w Warszawie |
145 |
5 |
Technikum nr 6 w Jarosławiu |
141 |
6 |
Technikum Geodezji i Kształtowania Środowiska nr 12 w Krakowie |
133 |
7 |
Technikum w Zespole Szkół Przyrodniczo-Usługowych w Gnieźnie |
124 |
8 |
Technikum nr 13 w Zespole Szkół Geodezyjno-Technicznych im. Sybiraków w Łodzi |
122 |
9 |
Technikum Budowlano-Geodezyjne w Zespole Szkół Budowlano-Geodezyjnych im. Stefana Władysława Bryły w Białymstoku |
120 |
10 |
Technikum nr 4 w Przemyślu |
118 |
W roku szkolnym 2023/2024 mury techników geodezyjnych opuściło 1133 absolwentów. Jest to liczba zbliżona do tej z roku poprzedniego (1138). Najwięcej uczniów zakończyło edukację w województwach podkarpackim i śląskim (145) oraz mazowieckim (136). Najmniej natomiast w opolskim – 6 osób.

• Zdawalność egzaminów
W zawodzie technik geodeta egzaminy zawodowe odbywają się w dwóch kwalifikacjach:
• BUD.18 – wykonywanie pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych oraz opracowywanie wyników tych pomiarów;
• BUD.19 – wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami.
W skali kraju w 2024 r. zdawalność egzaminów wyniosła 85% w kwalifikacji BUD.18 oraz 81% w kwalifikacji BUD.19. Są to wskaźniki o kilka procent lepsze niż w 2023 r., kiedy to zdawalność sięgnęła odpowiednio 81% i 76%.
W 2024 r. województwo opolskie jako jedyne może pochwalić się 100% zdawalnością – warto jednak zaznaczyć, że do egzaminu przystąpiło w nim 5 osób.

• Czy technika tracą na popularności?
W bieżącym roku szkolnym liczba uczniów w technikach geodezyjnych zmniejszyła się o 12% w porównaniu do poprzedniego. Na razie trudno jednak wyrokować, czy to efekt zmniejszenia zainteresowania kierunkiem, czy po prostu edukację rozpoczął mniej liczny rocznik. Jednocześnie warto zaznaczyć, że zainteresowanie studiami w zakresie geodezji i kartografii rośnie – w październiku studia geodezyjne I stopnia na 21 uczelniach rozpoczęło 1886 osób, czyli o prawie sto więcej niż w zeszłym roku. Być może kolejne analizy pozwolą na poznanie trendów dotyczących nauki w technikach.
Do pobrania meteriały źródłowe