Firma 3D Laser Mapping Ltd. poinformowała o zakończeniu testów laserowego mobilnego systemu StreetMapper, przeznaczonego dla duńskiego Zarządu Dróg. Precyzja wykonanych prac była porównywalna z pomiarami wykonanymi tradycyjnymi metodami przy użyciu tachimetru, niwelatora i stacjonarnego odbiornika GPS.
Zarząd Dróg podlega duńskiemu Ministerstwu Transportu i zarządza siecią dróg państwowych, która obsługuje prawie 30% transportu drogowego w tym kraju. Zarząd odpowiedzialny jest za utrzymanie i remonty istniejących oraz budowę nowych tras. Do tego celu potrzebuje szczegółowych pomiarów dróg.
StreetMapper powstał we współpracy 3D LaserMapping z Nottinghamshire (Wlk. Brytania) z niemiecką firmą IGI mbH z Kreutzal, specjalizującą się w projektowaniu precyzyjnych systemów naprowadzania i nawigacji. StreetMapper składa się z zespołu laserów zamontowanych na samochodzie, połączonych z odbiornikiem GPS. Podczas testów przeprowadzonych na autostradzie pod Kopenhagą porównano pomiary wykonane metodą tradycyjną i laserową.
Zanim StreetMapper wyruszył na trasę, serię punktów kontrolnych pomierzyli wcześniej inżynierowie z Zarządu Dróg, posługując się tradycyjnymi technikami. Drogowcy pomierzyli je z dokładnością 10 mm (w pionie i poziomie). Specjaliści z 3D Laser Mapping uzyskali na punktach kontrolnych 12,3 mm.
StreetMapper może poruszać się z prędkością do 70 km/h, a skanery można zamontować praktycznie na dowolnym pojeździe i dopasować do specyfiki prac. Każdy skaner ma zasięg 150 m, 80-stopniowy kąt pola widzenia i w ciągu sekundy może rejestrować do 10 tys. punktów. Komputer na pokładzie może przetworzyć ponad 40 tys. pkt/s. W połączeniu z GPS dokładność względna pomierzonych punktów wynosi 3 cm.