Środowe posiedzenie upłynęło przede wszystkim pod znakiem podsumowania ubiegłego roku. P.o. GGK przedstawiła najważniejsze działania Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii związane z rozwojem udostępnianych usług sieciowych, informacje dotyczące statystyk udostępnianych danych, ogłoszonych przez GUGiK przetargów czy zmian w prawie. Swoją działalność w ostatnich 12 miesiącach podsumowali też reprezentanci organów wiodących w tematach INSPIRE.
Dłuższą prezentację wygłosili przedstawiciele Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Zaprezentowali wyniki prac związane z wdrażaniem INSPIRE, udostępnianiem danych środowiskowych oraz pokazali najciekawsze funkcjonalności portalu środowiskowego GIOŚ.
Obecny na spotkaniu wiceminister rozwoju i technologii Piotr Uściński pogratulował wszystkich osiągnięć i podkreślał ich znaczenie dla gospodarki. Zasugerował też, że Rada IIP powinna wyznaczyć sobie strategiczne cele. Jednym z nich, zdaniem ministra, powinna być dyskusja nad architekturą baz danych geodezyjnych, w szczególności ewidencji gruntów i budynków. Zauważył, że dane te są rozproszone w powiatach, a ZSIN, choć funkcjonuje, nie zawiera danych w pełni aktualnych. Rozwiązaniem miałaby być centralna baza na rządowych serwerach, zabezpieczana przez rząd.
– To są złe słowa – odpowiedział Jan Snerch, dyrektor Łódzkiego Ośrodka Geodezji. Jego zdaniem propozycja ministra to powrót do starych schematów, które się nie udały. Przekonywał, że funkcjonujący obecnie model, czyli repozytoryjny, jest chyba na ten moment jednym z najlepszych w Europie – te same dane są jednocześnie w centralnej bazie, ale każdy powiat odpowiada za swoje. Zaznaczył, że samorządy są głównym dostawcą i producentem danych. – Istotne jest też to, że Polska powiatowa ma pracę. Bo nie ulega wątpliwości, że zatrudnienie zostałoby zmniejszone – mówił dyrektor ŁOG.
Jak zapewniał Piotr Uściński, celem zmian nie byłoby odebranie kompetencji powiatom – urzędnik w starostwie tak samo wprowadzałby, aktualizował i korzystał z danych. Chodzi jedynie o wyciagnięcie z powiatów infrastruktury informatycznej, a to wiązałoby się z oszczędnościami dla powiatów. – Nie chcę centralizować odpowiedzialności – podkreślił.
Zarówno minister, jak i inni członkowie Rady IIP uznali, że temat wymaga głębszej analizy i rozmów. – Powinniśmy tę sprawę rozważyć. 20 lat temu, jak o tym dyskutowaliśmy, byliśmy w innym miejscu – powiedział Janusz Dygaszewicz, dyrektor Departamentu Systemów Teleinformatycznych, Geostatystyki i Spisów w GUS. Janusz Dygaszewicz poparł też pomysł ministra dotyczący stworzenia zintegrowanego planu działania Rady IIP.
Podczas spotkania przyjęto także plan pracy Rady IIP na 2023 r. Zakłada on:
1. Wymianę informacji nt. prac poszczególnych organów wiodących i innych instytucji w zakresie rozwoju Infrastruktury Informacji Przestrzennej.
2. Opiniowanie projektów: aktów prawnych, standardów, przedsięwzięć organizacyjnych, naukowych i edukacyjnych oraz planów i sprawozdań.
3. Weryfikację i analizę potrzeb w zakresie pracy Zespołów Zadaniowych Rady IIP.
4. Wspieranie i popularyzacja działań w zakresie upowszechniania wiedzy o danych przestrzennych i możliwościach ich wykorzystywania.
5. Opracowanie kierunkowych założeń w zakresie dalszego rozwoju krajowej Infrastruktury Informacji Przestrzennej.
Następne posiedzenie Rady IIP wyznaczono na 29 marca 2023 r.