wiadomościMiesięcznik GEODETAprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2022-04-27| GIS, Teledetekcja, Firma

Ruszyło mobilne skanowanie warszawskich ulic

Od poniedziałku 25 kwietnia samochód wyposażony w skaner laserowy i kamery wykonuje pomiary wybranych ulic w Warszawie. Jeśli wyniki pilotażu będą zadowalające, niewykluczone, że podobne prace obejmą wszystkie arterie w mieście.


Ruszyło mobilne skanowanie warszawskich ulic

Od początku tygodnia po Warszawie jeździ samochód nieco przypominający auta do e-kontroli płatnego parkowania. Pełni jednak zupełnie inną rolę. Co pięć metrów fotografuje całą szerokość ulicy, generując – jak to ujmuje stołeczny Zarząd Dróg Miejskich – dużo dokładniejszy „street view” niż ten dostępny w internetowej przeglądarce. W sumie mobilne kartowanie zostanie wykonane dla 115 odcinków 93 ulic (łącznie 150 km), specjalnie wybranych przez ZDM pod kątem jak największej różnorodności. W efekcie miasto otrzyma dokładny model dróg wraz z infrastrukturą. W tym zawierać się będzie 10 km, które przy pomocy specjalnie opracowanego narzędzia poddane zostaną zaawansowanej analizie, która ma automatycznie wykryć nieprawidłowości i awarie.

Pilotaż realizowany jest we współpracy z firmą OPEGIEKA z Elbląga, która wykorzystuje do tego celu mobilny system kartowania holenderskiej spółki Cyclomedia, której jest partnerem.

Narzędzie do kontrolowania ulic w czasie rzeczywistym udostępnione przez OPEGIEKA przyda się, bo tylko w tym roku na remonty nawierzchni miasto wyda ponad 60 mln zł – przekonuje ZDM. Jak precyzuje urząd, do tej pory informacje o awariach i uszkodzeniach napływały do pogotowia drogowego za pośrednictwem Centrum Kontaktu z Mieszkańcem (czyli dzięki numerowi 19115) czy poprzez objazdy dróg prowadzone przez załogi ZDM. Teraz, przy wykorzystaniu specjalnego zestawu kamer zamontowanych na samochodzie, proces ten będzie przebiegał zdecydowanie szybciej.

Zebrane w trakcie objazdu obserwacje trafią poprzez dedykowaną przeglądarkę na stanowisko dyspozytorskie i tam, po przeprowadzeniu analizy i wprowadzeniu do programu pogotowia drogowego, będą przekazywane bezpośrednio do realizacji. ZDM liczy, że wykorzystanie technologii mobilnego skanowania dróg pozwoli na dokładniejszą kontrolę stanu infrastruktury drogowej i przyspieszy proces usuwania awarii.

Początkowo ZDM planuje skupić się na wykorzystaniu tych danych do wykrywania ubytków nawierzchni i niektórych uszkodzeń oznakowania pionowego. Jednak jeżeli technologia mobilnego skanowania dróg zda tu egzamin, miasto planuje poszerzyć wachlarz obiektów poddanych analizie o inne rodzaje oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (oznakowanie poziome, wygrodzenia segmentowe, słupki blokujące itp.).

Głównym celem, dla którego podjęto współpracę z firmą OPEGIEKA, jest stworzenie oprogramowania do detekcji uszkodzeń infrastruktury drogowej. Jednak w trakcie pilotażu ZDM chce zbadać inne możliwości, jakie daje to zarządcy drogi. Będzie to np. prowadzenie pomiarów powierzchni zajęć drogowych, detekcja i ustalanie powierzchni nielegalnie montowanych reklam, szybkie określanie granic pasa drogowego, prowadzenie inwentaryzacji urządzeń obcych lokalizowanych w pasie drogowym czy wykrywanie lokalizowanych obiektów i ustalanie ich legalności. Narzędzie być może okaże się pomocne również przy planowaniu przyszłych remontów.

Testowanie systemu mobilnego skanowania trwać będzie do listopada bieżącego roku.

Źródło: ZDM, JK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
KNG Dahlta w Tatrach
czy wiesz, że...
© 2005-2022 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS