Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2022-04-27 | GIS, Teledetekcja, Firma

Ruszyło mobilne skanowanie warszawskich ulic

Od poniedziałku 25 kwietnia samochód wyposażony w skaner laserowy i kamery wykonuje pomiary wybranych ulic w Warszawie. Jeśli wyniki pilotażu będą zadowalające, niewykluczone, że podobne prace obejmą wszystkie arterie w mieście.


Ilustracja: Ruszyło mobilne skanowanie warszawskich ulic

Od początku tygodnia po Warszawie jeździ samochód nieco przypominający auta do e-kontroli płatnego parkowania. Pełni jednak zupełnie inną rolę. Co pięć metrów fotografuje całą szerokość ulicy, generując – jak to ujmuje stołeczny Zarząd Dróg Miejskich – dużo dokładniejszy „street view” niż ten dostępny w internetowej przeglądarce. W sumie mobilne kartowanie zostanie wykonane dla 115 odcinków 93 ulic (łącznie 150 km), specjalnie wybranych przez ZDM pod kątem jak największej różnorodności. W efekcie miasto otrzyma dokładny model dróg wraz z infrastrukturą. W tym zawierać się będzie 10 km, które przy pomocy specjalnie opracowanego narzędzia poddane zostaną zaawansowanej analizie, która ma automatycznie wykryć nieprawidłowości i awarie.

Pilotaż realizowany jest we współpracy z firmą OPEGIEKA z Elbląga, która wykorzystuje do tego celu mobilny system kartowania holenderskiej spółki Cyclomedia, której jest partnerem.

Narzędzie do kontrolowania ulic w czasie rzeczywistym udostępnione przez OPEGIEKA przyda się, bo tylko w tym roku na remonty nawierzchni miasto wyda ponad 60 mln zł – przekonuje ZDM. Jak precyzuje urząd, do tej pory informacje o awariach i uszkodzeniach napływały do pogotowia drogowego za pośrednictwem Centrum Kontaktu z Mieszkańcem (czyli dzięki numerowi 19115) czy poprzez objazdy dróg prowadzone przez załogi ZDM. Teraz, przy wykorzystaniu specjalnego zestawu kamer zamontowanych na samochodzie, proces ten będzie przebiegał zdecydowanie szybciej.

Zebrane w trakcie objazdu obserwacje trafią poprzez dedykowaną przeglądarkę na stanowisko dyspozytorskie i tam, po przeprowadzeniu analizy i wprowadzeniu do programu pogotowia drogowego, będą przekazywane bezpośrednio do realizacji. ZDM liczy, że wykorzystanie technologii mobilnego skanowania dróg pozwoli na dokładniejszą kontrolę stanu infrastruktury drogowej i przyspieszy proces usuwania awarii.

Początkowo ZDM planuje skupić się na wykorzystaniu tych danych do wykrywania ubytków nawierzchni i niektórych uszkodzeń oznakowania pionowego. Jednak jeżeli technologia mobilnego skanowania dróg zda tu egzamin, miasto planuje poszerzyć wachlarz obiektów poddanych analizie o inne rodzaje oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (oznakowanie poziome, wygrodzenia segmentowe, słupki blokujące itp.).

Głównym celem, dla którego podjęto współpracę z firmą OPEGIEKA, jest stworzenie oprogramowania do detekcji uszkodzeń infrastruktury drogowej. Jednak w trakcie pilotażu ZDM chce zbadać inne możliwości, jakie daje to zarządcy drogi. Będzie to np. prowadzenie pomiarów powierzchni zajęć drogowych, detekcja i ustalanie powierzchni nielegalnie montowanych reklam, szybkie określanie granic pasa drogowego, prowadzenie inwentaryzacji urządzeń obcych lokalizowanych w pasie drogowym czy wykrywanie lokalizowanych obiektów i ustalanie ich legalności. Narzędzie być może okaże się pomocne również przy planowaniu przyszłych remontów.

Testowanie systemu mobilnego skanowania trwać będzie do listopada bieżącego roku.

Źródło: ZDM, JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

Lala Oczywsicie z przyjemnoscia przyłączę się do krytykantow. Przyjrzyjmy się jakie ekipy z ZDM mogłyby dostarczać takowych informacji za pomocą kliknięcia w tablet w samochodzie :) ( co itak według mnie byłoby zbytnim komolikowaniem sprawy). ZDM z tego co wiek ma ileś dusterow które codziennie przemierzają nasze ulice :) Co z tymi szczotami które z prędkością 5km/h jeżdżą przez wszystkie główne ulice Warszawy, jadą za szybko żeby kartowac recznie:)???
    1 
 2 
odp: Lala Nawet jak by tam posadzić obok w szoferce ucznia czy studenta (po godzinach) za kilka złotych za godzinę. Korzyści po obu stronach. Jeden ma towarzystwo i drugą parę oczu a drugi ma robotę, kasę i kartuje jakość dróg, np. na wspomnianym tablecie. I szafa gra! Inwestycja rzędu kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie i po pół roku cała Warszawa jest objechana. O wtórnym wykorzystaniu zdjęć lotniczych czy nawet satelitarnych do identyfikacji dziur nie wspomnę bo niektóre ulice są tak złe że to z kosmosu widać a nie z poziomu ulicy. Brawo Wy!
  
 4 
OPGKi to są prawdziwe dziki ogłosili rozpoczęcie współpracy 20/01/2021 z cyclomediami a po ponad roku chwalą się pilotażem w stolicy, który ma się nijak do tego co już w mieście funkcjonuje... szacun za znajomość rynku, przebojowość, oryginalność. Nie ma co - robi wrażenie.
  
 7 
.... Nom a bo człowiek jak się przejedzie za te "kilka" zł i wyłapie gdzie sa te dziury do załatania ta zbyt tania inwestycja ;).. Kto bogatemu zabroni ;)
  
 3 
parę pytań Może dość już wyrzucania [naszej] kasy na pilotaże bez sensu i przestarzałe metodycznie. Dlaczego mam płacić [jako mieszkaniec] za to, że jakiś kierownik od parkowania nie może się dogadać z kierownikiem od łatania dziur?? Gdzie jest szef tego ZDM wyrzucającego kasę?
  
 6 
O co chodzi? ZDM nie jest w stanie naprawić zgłoszeń z 19115 i bierze się za pilotażowe skanowanie kilku modelowych ulic? Bareja tego nie wymyśliłby lepiej. Holenderskie spalinowe auto? Warszawa ma kilka elektryków, które monitorują parkowanie i przy okazji za darmo mogą gromadzić takie dane. Polski pośrednik ani tym bardziej Holenderski dostawca sprzętu mogą się uczyć od tego co już funkcjonuje w mieście.
  
 8 
Wszystko to już było mawiał Stanisław Lem. Miał rację. Czy powtórzą przygodę z 2010 roku? Cyclomedia Sp. z o.o. chyba KPG zarejestrowało. Szału nie było. Zainteresowania również. Tyle jest świetnych firm w Polsce z obszaru MLS a sprowadzają po raz drugi Holendrów... Jak zwykle zabierają się nie za to co trzeba i od pupy strony. Panie i Panowie drogi się remontuje a nie mapuje w poszukiwaniu dziur. Pomysł absurdalny a temat reklam, pasa jezdni to stara zdarta płyta. Jedynie SmartFactor zrobił coś ciekawego w tym temacie. Ten post to odgrzewanie starego kotleta. Wizerunkowa porażka. Jak się nazywała ta firma co kilkanaście lat temu woziła w Warszawie samochód na wagonie i tunele średnicowe skanowali? Czytałem dawno temu o tym projekcie i robiło to wrażenie.
    2 
 12 
odp: Wszystko to już było mawiał Stanisław Lem. tunel skanowało GISPRO
  
 3 



zobacz też:

Wrocław testuje przydatność dronów w inwentaryzacji infrastruktury

Wrocławski magistrat wspólnie z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR i firmą...

Mobilny system kartuje reklamy w Poznaniu

Do grona miast testujących mobilne systemy kartowania i skanowania dołączył Poznań. Tamtejszy magistrat...

Trzech chętnych do mobilnego skanowania płockich ulic

Urząd Miasta Płocka otworzył oferty w przetargu na mobilne skanowanie laserowe ulic oraz...


wiadomości

TPI

Centrala Warszawa tel. (22) 632 91 40 warszawa@tpi.com.pl Biuro Gdańsk tel./faks (58) 320 83 23 gdansk@tpi.com.pl Biuro Wrocław tel./faks (71) 325 25 15 wroclaw@tpi.com.pl Biuro Poznań tel./faks (61) 665 81 71 poznan@tpi.com.pl Biuro Kraków...

GEOPRYZMAT
RASZYN

Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny instrumentów firmy Pentax, Kolida i innych.
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-04-14 | WARSZAWA oraz ONLINE
Wykorzystanie wieloźródłowych danych przestrzennych oraz metod wizualizacji wyników pomiarów
„Wykorzystanie wieloźródłowych danych przestrzennych oraz metod wizualizacji wyników pomiarów...
więcej
2025-04-14 | ON-LINE
Zieleń w planowaniu przestrzennym i procesie rewitalizacji - uwarunkowania prawne
Spotkanie przeznaczone jest dla przedstawicieli gmin z terenu całego kraju. Program webinarium:...
więcej
2025-04-25 | POZNAŃ
Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką i rekreacją oraz planowaniem przestrzennym
Konferencja naukowa pt. Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką, rekreacją oraz...
więcej
2025-04-28 | KRAKÓW
XIX Ogólnopolska Konferencja Studentów Geodezji 2025
W dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie...
więcej
2025-05-12 | WARSZAWA oraz ONLINE
Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap
„Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap”...
więcej
2025-05-14 | JANÓW LUBELSKI
VIII Konferencja Naukowo-Techniczna pn. "Kierunki rozwoju i innowacje w geodezji i kartografii"
Tematyka konferencji: • nowoczesne techniki i technologie pomiarowe, • wykorzystanie...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Apeks skanuje zabytkowe młyny
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że
w latach 20. w szkołach średnich kształcących mierniczych tygodniowy wymiar czasu nauki wynosił 46 godzin?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Walter Bauersfeld (1879-1959)

Walter  Bauersfeld  (1879-1959)
Niemiecki fizyk, konstruktor i mechanik. Urodził się w Berlinie 23 stycznia 1879 roku. Studia mechaniczne odbył na Uniwersytecie Technicznym w Berlinie-Charlottenburgu. Do 1905 roku był asystentem w Katedrze Mechaniki. W latach 1905-07 był...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1993
Zespół studentów i naukowców z Uniwersytetu w Illinois z Markiem Andreessem na czele stworzył Mosaic - pierwszy graficzny interfejs (przeglądarkę) do obsługi internetu.
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2