|2020-11-19|
GIS, Mapy
W gminie Piaseczno rusza innowacyjne centrum dyspozytorskie
Podwarszawska gmina Piaseczno uruchomiła system, który zapewnia kompleksową obsługę zgłoszeń od mieszkańców. Został on wyposażony m.in. w usługę geokodowania zgłoszeń i ich prezentacji na interaktywnej mapie.
Gminne Centrum Dyspozytorskie w Piasecznie (fot. Tomasz Pawlak)
|
|
Zrzut z ekranu dyspozytora
|
|
|
|
|
Usługa geokodowania i prezentacja na mapie
System zawiera kilka specjalnie przygotowanych udogodnień. Przede wszystkim został wyposażony w usługę geokodowania zgłoszeń i ich prezentacji na interaktywnej mapie. Pozwala to na szybkie ustalenie, czy w okolicy były wcześniej podobne zgłoszenia oraz umożliwia ich połączenie w jeden przekazany do właściwego wydziału komunikat.
Kolejnym udogodnieniem jest zastosowanie inteligentnych słowników, które połączone z usługą geokodowania pozwalają na podanie dyspozytorowi niezbędnych informacji, np. na temat zarządcy drogi, której dotyczy zgłoszenie, czy też na uzyskanie informacji, czy dane zgłoszenie znajduje się w zasięgu kamer miejskiego monitoringu. Dzięki takiemu połączeniu dyspozytor może zajrzeć poprzez miejski system monitoringu w najbardziej newralgiczne miejsca i ocenić, czy dane zgłoszenie jest jeszcze aktualne.
Aplikacja mobilna
Z systemem dyspozytorskim współpracuje również nowoczesna aplikacja mobilna przeznaczona dla urzędników pracujących w terenie oraz patroli straży miejskiej. Spięta jest bezpośrednio z systemem dyspozytorskim i umożliwia łatwą obsługę zgłoszeń, które mogą zostać skierowane do bezpośredniej obsługi w aplikacji lub poprzez rejestr zdarzeń umieszczony w urzędzie. Aplikacja pozwala na bieżące śledzenie przemieszczania się aktywnych w terenie pracowników i tym samym umożliwia ich optymalne wykorzystanie przy obsłudze zgłoszeń. Zapewnia też stały kontakt z dyspozytorem, który dysponuje różnymi rejestrami i systemami, co umożliwia pośredni dostęp pracownika terenowego do niezbędnych w danej chwili informacji. Dzięki temu w łatwy sposób można np. ustalić właściciela działki lub zlokalizować przebieg infrastruktury technicznej.
Miejskie czujniki
System dyspozytorski współpracuje ze stworzoną w ubiegłym roku siecią miejskich czujników. Jest ona wyposażona m.in. w czujniki parkingowe, zalewowe, czujniki monitorujące hałas czy wykrywające podwyższony stan wody w Jeziorce. Część czujników parkingowych zainstalowano w miejscach objętych zakazem parkowania. Gdy czujnik na mieście wykryje niedozwolone parkowanie, w dyspozytorni zapali się odpowiedni czujnik i wyświetli się stosowny komunikat. Takie powiadomienie dyspozytor pokieruje do obsługi przez straż miejską.
Alarmy w centrum dyspozytorskim będą również generować automatyczne czujniki umieszczone w kanałach i rowach melioracyjnych na terenie miasta oraz na rzece Jeziorce. Gdy stan wody podniesie się gwałtownie, zaalarmowane zostaną służby odpowiedzialne za właściwe utrzymanie tych cieków. Dzięki temu możliwe będzie wczesne wykrycie zagrożenia, co pozwoli służbom zareagować na czas. W newralgicznych punktach, takich jak krata przy wejściu Kanału Piaseczyńskiego pod budynek sądu, obok samego czujnika wykrywającego podwyższony poziom wody została zainstalowana dodatkowa kamera, która jest wyzwalana działaniem czujnika. Wszystko po to, aby w sytuacji zagrożenia dostarczyć na stanowisko dyspozytorskie najświeższe informacje. Dodatkowo kamera w ciągu całej doby wykonuje serię rutynowych zdjęć, pozwalających wykryć wcześniej np. nagromadzenie się nieczystości, które zatrzymują się na kracie.
Zgłoszenia przez aplikację Mobile Alert
System oprócz zgłoszeń telefonicznych, mailowych oraz tych pochodzących z czujników został przystosowany do współpracy z działającą w Piasecznie aplikacją Mobile Alert. Za pomocą tej aplikacji można przesłać zgłoszenie, wybierając jedną z kilkudziesięciu kategorii. Tak wysłana informacja trafi do urzędu bezpośrednio do dyspozytora, gdzie automatycznie zostanie zarejestrowana, a następnie przez dyspozytora zadysponowana do pracownika przypisanego do obsługi wybranej kategorii. Urzędnik dalej zajmie się jej obsługą i w wewnętrznym rejestrze będzie aktualizował jej status. Dzięki temu możliwe stanie się wystawienie stanu zgłoszenia dla mieszkańca. Na portalu mapowym lub w wyszukiwarce w łatwy sposób będzie można odszukać swoje zdarzenie i zobaczyć, co się z nim dzieje. Wyszukiwarka powinna pojawić się na gminnej stronie www.piaseczno.eu do końca listopada.
Integracja z systemem danych przestrzennych
Idea stanowiska dyspozytorskiego wiąże się również z dostępem dla dyspozytora do wszelkich rejestrów gminnej infrastruktury, baz danych, map, koncepcji i opracowań. Odpowiedzią na te potrzeby jest dostęp do gminnego portalu SDI, gdzie zgromadzono wszystkie te informacje. Dysponując tym narzędziem, w łatwy i szybki sposób dyspozytor będzie mógł udzielić właściwej informacji lub zweryfikować informacje zawarte w zgłoszeniu. system nadal będzie rozwijany, m.in. o telefoniczną obsługę zgłoszeń.
Czynne całą dobę centrum dyspozytorskie zostało zlokalizowane w budynku straży miejskiej przy ul. Czajewicza 1A. Ze względu na liczbę i różnorodność zgłoszeń oraz potrzebę ich sprawnej koordynacji miejski dyspozytor będzie wspomagany przez dyżurnego straży miejskiej.
Źródło: Urząd Miasta i Gminy Piaseczno, Zespół Referatu Innowacji Miejskich
|