|2018-10-17|
Prawo
Legnicki e-Urząd przykładem dobrej praktyki
Warsaw Enterprise Institute, czyli fundacja będąca zapleczem eksperckim i intelektualnym Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, w swym raporcie „Bank dobrych praktyk samorządowych” rekomenduje stworzone w Legnicy rozwiązanie w postaci platformy e-Urząd jako przykład dobrej praktyki z zakresu nowych technologii. Projekt, w ramach którego wdrożono to rozwiązanie, zawierał m.in. elementy związane z geodezją i kartografią.
Projekt pod nazwą „Usprawnienie obsługi klienta, w tym budowa i udostępnienie e-usług w gminie Legnica” – „eOK” zrealizowano w tym mieście w latach 2017 i 2018. Uzyskał on dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020.
W ramach projektu wdrożono m.in. trzy serwisy internetowe świadczące usługi dla klientów miasta: • portal bazy wiedzy (e-urzad.legnica.eu) – platformę integrująca wszystkie usługi elektroniczne świadczone dla legnickich mieszkańców i przedsiębiorców; pod jednym adresem każdy z klientów urzędu ma dostęp do informacji oraz kanałów kontaktowych, dzięki którym załatwi swoje sprawy przez internet; • platformę informacyjno-płatniczą PLIP (plip.legnica.eu) – miejsce, gdzie każdy klient urzędu (dorosła osoba fizyczna identyfikowana numerem PESEL) może sprawdzić, przeanalizować i opłacić swoje zobowiązania wobec gminy; może także sprawdzić i opłacić zobowiązania firmy, od której ma stosowne pełnomocnictwo. Działanie platformy usprawnia mechanizm elektronicznego dostarczania korespondencji (decyzji podatkowych oraz upomnień z tytułu nieterminowych wpłat) za pomocą urządzeń mobilnych – kolektorów; • portal komunikacji społecznej (napisz.legnica.eu) – serwis służący komunikacji z mieszkańcami.
Poza częścią publiczną (budowa portali, udostępnienie e-formularzy na ePUAP) projekt objął: 1. modernizację i integrację systemu obiegu dokumentów elektronicznych (EZD) z funkcjonującym w Urzędzie Miasta zintegrowanym systemem wspomagającym zarządzanie miastem, 2. budowę interfejsów integrujących użytkowany moduł finansowo-podatkowy z innymi kluczowymi systemami urzędu (systemem z obszaru geodezji), co w efekcie pozwoli na: • dokonywanie zautomatyzowanych porównań bazy podatkowej z bazą ewidencji gruntów, • rejestrowanie w sposób automatyczny zobowiązania z tytułu obsługi ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, 3. zakup niezbędnego sprzętu komputerowego.
Całkowita wartość projektu wdrażającego powyższe portale i platformę wyniosła 1,4 mln zł. Uzyskano dofinansowanie w wysokość 56,14 proc. (blisko 600 tys. zł), a wkład własny wyniósł blisko 850 tys. zł. Koszty serwisowe są szacowane na około 100 tys. zł rocznie.
Warsaw Enterprise Institute to fundacja będąca zapleczem eksperckim i intelektualnym Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. WEI prowadzi badania, analizy, projekty edukacyjne, publikuje komentarze, stanowiska, memoranda oraz raporty. Przygotowuje rozwiązania zarówno dla ZPP, instytucji państwowych, jak i niezależnych podmiotów społecznych czy komercyjnych. Powstały we wrześniu raport jest analizą ekspercką WEI i wynikiem konsultacji przeprowadzonych ze środowiskiem biznesu, przedstawicielami samorządu, społeczności lokalnych i ekspertów.
Źródło: WEI, AW
|