Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2017-07-11 | Geodezja, GIS, Teledetekcja

Długodystansowy wyczyn laserowego drona

Brytyjska firma Carbomap udowodniła, że bezzałogowe płatowce wyposażone w skaner laserowy nadają się również do wykonywania długotrwałych nalotów.


Ilustracja: Długodystansowy wyczyn laserowego drona

W eksperymentalnym locie bezzałogowy system Forest-Lux (w skrócie F-Lux) wyposażony w skaner laserowy Riegl VUX-1LR unosił się w powietrzu aż 8 godzin, przelatując w tym czasie około tysiąca kilometrów. Jak podkreślają przedstawiciele Carbomap, to najprawdopodobniej pierwszy tego typu lot bezzałogowej platformy fotogrametrycznej na świecie. W ocenie tej firmy platforma ta pozwoli znacznie zredukować koszty pozyskiwania chmury punktów z pułapu lotniczego, sprawiając, że dane te staną się dostępne dla nowych grup odbiorców.

F-Lux bazuje na konstrukcji płatowca Prion Mk3 zbudowanego przez firmę UAVE. Dzięki długiemu zasięgowi oraz autopilotowi jest on w stanie zobrazować w ciągu jednego dnia nawet 800 km kw. Za pomiar odpowiada jeden z nowszych skanerów laserowych w ofercie Riegla, czyli VUX-1LR. Sensor wyróżnia przede wszystkim możliwość pracy na pułapie do 650 m nad ziemią oraz rejestracja pełnego echa laserowego, tzw. full waveform.

Ważnym elementem systemu jest ponadto oprogramowanie instant-Omega opracowane przez Carbomap. Pozwala ono przetwarzać dane pomiarowe w czasie rzeczywistym i zapisywać je do chmury, dzięki czemu chmura punktów jest gotowa do dalszej obróbki, nim operator drona zdąży wrócić do biura.

Zbudowanie systemu F-Lux jest wspólnym przedsięwzięciem Carbomap, austriackiej firmy Riegl, walijskiej spółki UAVE Ltd oraz Uniwersytetu w Edynburgu. Projekt wspierają ponadto brytyjska Forestry Commission oraz Scottish Enterprise. Platformę zbudowano przede wszystkim z myślą o kartowaniu obszarów leśnych. – Gdyby każdy zalesiony kraj świata posiadał 2 lub więcej takich systemów, które operowałyby lokalnie i były gotowe do szybko wzbić się w powietrze, wówczas dane wysokościowe o submetrowej dokładności stałyby się dostępne dla każdego na całym świecie za ułamek obecnych kosztów – twierdzi prezes Carbomap prof. Iain Woodhouse. Przedstawiciele firmy dodają, że F-Lux równie dobrze powinien sprawdzić się także w innych zastosowaniach, np. w kartowaniu linii elektroenergetycznych, dróg czy kolei. Dzięki możliwości szybkiego przygotowania do lotu nada się również do pomiarów obszarów dotkniętych przez klęski żywiołowe.

JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.



zobacz też:

Dron też dużo może

Nie brak opinii, że fotogrametryczne bezzałogowce nadają się tylko do niewielkich projektów. Tymczasem krakowska firma GEOinwest...

Wartość polskiego rynku dronów może wzrosnąć do 10 mld zł

Drony mają coraz więcej zastosowań w różnych sektorach gospodarki. Szczególnie w...

Dron prześwietli budynek za pomocą wi-fi

Naukowcy z University of California, Santa Barbara (UCSB) udowodnili, że za pomocą sygnałów wi-fi...


wiadomości

XXVII Kongres Międzynarodowej Federacji Geodetów (FIG Congress 2022)
play thumbnail
czy wiesz, że...

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama