Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2017-07-11| Geodezja, GIS, Teledetekcja

Długodystansowy wyczyn laserowego drona

Brytyjska firma Carbomap udowodniła, że bezzałogowe płatowce wyposażone w skaner laserowy nadają się również do wykonywania długotrwałych nalotów.


Długodystansowy wyczyn laserowego drona

W eksperymentalnym locie bezzałogowy system Forest-Lux (w skrócie F-Lux) wyposażony w skaner laserowy Riegl VUX-1LR unosił się w powietrzu aż 8 godzin, przelatując w tym czasie około tysiąca kilometrów. Jak podkreślają przedstawiciele Carbomap, to najprawdopodobniej pierwszy tego typu lot bezzałogowej platformy fotogrametrycznej na świecie. W ocenie tej firmy platforma ta pozwoli znacznie zredukować koszty pozyskiwania chmury punktów z pułapu lotniczego, sprawiając, że dane te staną się dostępne dla nowych grup odbiorców.

F-Lux bazuje na konstrukcji płatowca Prion Mk3 zbudowanego przez firmę UAVE. Dzięki długiemu zasięgowi oraz autopilotowi jest on w stanie zobrazować w ciągu jednego dnia nawet 800 km kw. Za pomiar odpowiada jeden z nowszych skanerów laserowych w ofercie Riegla, czyli VUX-1LR. Sensor wyróżnia przede wszystkim możliwość pracy na pułapie do 650 m nad ziemią oraz rejestracja pełnego echa laserowego, tzw. full waveform.

Ważnym elementem systemu jest ponadto oprogramowanie instant-Omega opracowane przez Carbomap. Pozwala ono przetwarzać dane pomiarowe w czasie rzeczywistym i zapisywać je do chmury, dzięki czemu chmura punktów jest gotowa do dalszej obróbki, nim operator drona zdąży wrócić do biura.

Zbudowanie systemu F-Lux jest wspólnym przedsięwzięciem Carbomap, austriackiej firmy Riegl, walijskiej spółki UAVE Ltd oraz Uniwersytetu w Edynburgu. Projekt wspierają ponadto brytyjska Forestry Commission oraz Scottish Enterprise. Platformę zbudowano przede wszystkim z myślą o kartowaniu obszarów leśnych. – Gdyby każdy zalesiony kraj świata posiadał 2 lub więcej takich systemów, które operowałyby lokalnie i były gotowe do szybko wzbić się w powietrze, wówczas dane wysokościowe o submetrowej dokładności stałyby się dostępne dla każdego na całym świecie za ułamek obecnych kosztów – twierdzi prezes Carbomap prof. Iain Woodhouse. Przedstawiciele firmy dodają, że F-Lux równie dobrze powinien sprawdzić się także w innych zastosowaniach, np. w kartowaniu linii elektroenergetycznych, dróg czy kolei. Dzięki możliwości szybkiego przygotowania do lotu nada się również do pomiarów obszarów dotkniętych przez klęski żywiołowe.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Pomiary geodezyjne uskoku San Andreas
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS