|2017-07-11|
Geodezja, GIS, Teledetekcja
Długodystansowy wyczyn laserowego drona
Brytyjska firma Carbomap udowodniła, że bezzałogowe płatowce wyposażone w skaner laserowy nadają się również do wykonywania długotrwałych nalotów.
W eksperymentalnym locie bezzałogowy system Forest-Lux (w skrócie F-Lux) wyposażony w skaner laserowy Riegl VUX-1LR unosił się w powietrzu aż 8 godzin, przelatując w tym czasie około tysiąca kilometrów. Jak podkreślają przedstawiciele Carbomap, to najprawdopodobniej pierwszy tego typu lot bezzałogowej platformy fotogrametrycznej na świecie. W ocenie tej firmy platforma ta pozwoli znacznie zredukować koszty pozyskiwania chmury punktów z pułapu lotniczego, sprawiając, że dane te staną się dostępne dla nowych grup odbiorców.
F-Lux bazuje na konstrukcji płatowca Prion Mk3 zbudowanego przez firmę UAVE. Dzięki długiemu zasięgowi oraz autopilotowi jest on w stanie zobrazować w ciągu jednego dnia nawet 800 km kw. Za pomiar odpowiada jeden z nowszych skanerów laserowych w ofercie Riegla, czyli VUX-1LR. Sensor wyróżnia przede wszystkim możliwość pracy na pułapie do 650 m nad ziemią oraz rejestracja pełnego echa laserowego, tzw. full waveform.
Ważnym elementem systemu jest ponadto oprogramowanie instant-Omega opracowane przez Carbomap. Pozwala ono przetwarzać dane pomiarowe w czasie rzeczywistym i zapisywać je do chmury, dzięki czemu chmura punktów jest gotowa do dalszej obróbki, nim operator drona zdąży wrócić do biura.
Zbudowanie systemu F-Lux jest wspólnym przedsięwzięciem Carbomap, austriackiej firmy Riegl, walijskiej spółki UAVE Ltd oraz Uniwersytetu w Edynburgu. Projekt wspierają ponadto brytyjska Forestry Commission oraz Scottish Enterprise. Platformę zbudowano przede wszystkim z myślą o kartowaniu obszarów leśnych. – Gdyby każdy zalesiony kraj świata posiadał 2 lub więcej takich systemów, które operowałyby lokalnie i były gotowe do szybko wzbić się w powietrze, wówczas dane wysokościowe o submetrowej dokładności stałyby się dostępne dla każdego na całym świecie za ułamek obecnych kosztów – twierdzi prezes Carbomap prof. Iain Woodhouse. Przedstawiciele firmy dodają, że F-Lux równie dobrze powinien sprawdzić się także w innych zastosowaniach, np. w kartowaniu linii elektroenergetycznych, dróg czy kolei. Dzięki możliwości szybkiego przygotowania do lotu nada się również do pomiarów obszarów dotkniętych przez klęski żywiołowe.
JK
|