|2007-07-19|
Prawo, Software, Instytucje
PESEL2: Gospodarstwo pomocnicze plus zamówienia z wolnej ręki
Jak podaje na swej stronie internetowej MSWiA, w kolejną fazę wchodzi realizowany przez ten resort projekt PESEL2.
W oświadczeniu podpisanym przez wiceministra Piotra Piętaka czytamy m.in., że: podstawą nowej metodologii opracowanej przez zespól ekspertów z Grupy Roboczej PiS ds. informatyzacji administracji publicznej było rozbicie całego projektu [PESEL2 - red.] na kilkanaście podprojektów i zorganizowanie kilkunastu przetargów, tak aby uniemożliwić zmonopolizowanie ważnego wycinka administracji publicznej przez jedną firmę informatyczną. Realizacja każdego wielkiego projektu informatycznego w III Rzeczypospolitej Polskiej, sprowadzała się do rozpisania jednego przetargu, na ogromną kwotę pieniędzy i tym samym opanowania danej części administracji publicznej (np. ZUS) przez prywatną firmę (Prokom, Computerland). Diagnoza ekspertów Grupy Roboczej zaowocowała utworzeniem Biura Projektu PESEL2, działającego w ramach gospodarstwa pomocniczego przy MSWiA i kierującego realizacją projektu. Pilotaże związane z wdrażaniem systemu PESEL2 będą wykonane w pierwszej kolejności w 15 tzw. gminach wiodących.
Generalna zasada realizacji projektu zasadza się na dostosowaniu istniejącego już w gminach oprogramowania do wymogów wynikających z wprowadzenia systemu PESEL2. Jak pisze wiceminister Piotr Piętak: MSWiA zawrze z firmami (autorami oprogramowania eksploatowanego w gminach) umowy na modyfikację oprogramowania do wersji zgodnej z wymogami nowego interfejsu warstwy centralnej i wdrożenie w gminach zmodyfikowanego oprogramowania (wraz z migracją danych z obecnych systemów i przeszkoleniem pracowników). Przesłanką do tego jest art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. b) ustawy Prawo Zamówień Publicznych zgodnie, z którym Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli usługi mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw autorskich.
18 lipca br. ogłoszono przetarg na dostawę 7575 stacji roboczych dla urzędów gmin i USC (rozbity na sześć oddzielnych postępowań). Kolejnym etapem prac będzie dostosowanie oprogramowania działającego obecnie w gminach do wymogów nowego systemu.
Zobacz całość wystąpienia
Celem projektu PESEL2 jest stworzenie usług realizowanych przez internet polegających na potwierdzaniu, weryfikacji i udostępnianiu danych z rejestrów i ewidencji ludności, Urzędów Stanu Cywilnego oraz dowodów osobistych. Nowy system ma zapewnić sprawną i bezpieczną identyfikację obywateli oraz weryfikację autentyczności dokumentów, którymi posługują się oni w kontaktach z organami państwa oraz w obrocie gospodarczym i operacjach finansowych. Planuje się zbudowanie nowej spójnej bazy danych, a następnie dokonanie migracji danych z dotychczasowej bazy systemu PESEL do nowej bazy. System będzie oparty na współpracy systemów informatycznych zarządzających rejestrami i ewidencjami na poziomach centralnym i gminnym (lokalnym). Realizacja projektu PESEL2 ma się przyczynić do ułatwienia i uproszczenia szeregu czynności administracyjnych oraz pozwoli na wyeliminowanie bezpośredniego i osobistego udziału obywatela lub przedsiębiorcy w ich realizacji.
Źródło: MSWiA
|