Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2017-05-04 | Geodezja

3D pod ziemią

W majowym wydaniu miesięcznika GEODETA prezentujemy Mobilną Platformę Górniczą – system do geodezyjnej inwentaryzacji szybów. To stworzone w polskiej firmie SKALA 3D z Lublina, a jednocześnie unikalne w skali światowej rozwiązanie oparte jest na technologii skanowania laserowego oraz odczytach sensorów precyzyjnej jednostki inercyjnej (IMU).


Ilustracja: 3D pod ziemią
Skaning laserowy wykorzystywany jest dzisiaj praktycznie w każdej branży związanej z szeroko pojętymi budowlami i obiektami. Technologia 3D towarzyszy nam na każdym kroku, a duże tempo rozwoju widoczne jest również w zakresie narzędzi do skanowania. Plecakowe, ręczne i „kieszonkowe” skanery czy ultralekkie urządzenia montowane na dronach to tylko wybrane przykłady pokazujące, jak szybko i w jakim kierunku podąża ta technologia. Są jednak miejsca, które wyraźnie bronią się przed ekspansją chmury punktów. To kopalnie głębinowe – górnicze wyrobiska zarówno poziome, jak i pionowe. Warunki, jakie w nich panują, stawiają poprzeczkę dla pomiarów bardzo wysoko. Firma SKALA 3D pierwsze badania deformacji podszybia z wykorzys­taniem skanowania laserowego zrealizowała w 2010 r. w kopalni Lubelski Węgiel „Bogdanka” SA. Obecnie oferuje już zaawansowane technologie mobilnego skanowania szybów górniczych.

• Szyby górnicze trudne do pomiaru

Szyby górnicze to podstawowe pionowe wyrobiska górnicze o zróżnicowanej długości (głębokości), kształcie, obudowie oraz uzbrojeniu. Z uwagi na różne funkcje, które muszą spełniać, są bardziej lub mniej zabudowane urządzeniami (dźwigary, prowadniki, liny, naczynia wyciągowe) związanymi z transportem materiałów, urobku i ludzi. Wykorzys­tywane są również do przesyłu wody, podsadzki, powietrza (rurociągi), energii i informacji (kable). Bez nich eksploatacja pokładów na większych głębokościach (nawet do 1200 metrów) nie byłaby możliwa. Dlatego tak ważne jest utrzymanie ich dobrego stanu technicznego. Stanu, który gwarantuje ciągłą, bezawaryjną i przede wszystkim – bezpieczną pracę.

Doraźne rewizje (tzw. górnicze inspekcje) wykonywane są codziennie przed pierwszą zmianą. Harmonogram i zakres szczegółowych specjalistycznych rewizji poszczególnych elementów szybu i jego wyposażenia ściśle określają przepisy prawa górniczego. W nich znajduje się też zapis o konieczności prowadzenia okresowej geodezyjnej inwentaryzacji szybu, tzn. pomiaru: geometrii obudowy i elementów zbrojenia, pionowości szybu, prostoliniowości torów prowadzenia naczyń oraz wartości luzów między prowadnikami szybu a roboczymi płaszczyznami prowadnic ślizgowych, prowadnic tocznych i wielu innych elementów. Szczegółowy opis zawiera rozporządzenie ministra gospodarki z 28 czerwca 2002 r. (DzU nr 139, poz. 1169 ze zm.) – w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych wraz z załącznikiem nr 4 – Transport pionowy i w wyrobiskach o nachyleniu powyżej 45°.

Zawarte w tych dokumentach wytyczne precyzyjnie określają normy i granice, których przekroczenie grozi co najmniej awarią urządzeń szybowych. Z nich wynika milimetrowy poziom dokładności, jaki musi zostać zachowany przy inwentaryzacji szybu. Nie są to wymagania, którym dzisiejsza geodezja czy nawet skaning laserowy nie byłyby w stanie podołać. Jednak w kopalni warunki, w jakich należy tej precyzji dotrzymać, są dalekie od sprzyjających. Trudności zaczynają się od występowania zwykłych zjawisk atmosferycznych (jak wysoka wilgotność powietrza), poprzez bardziej skomplikowane (jak pionowa refrakcja), do problemów czysto eksploatacyjnych (pył węglowy czy szlam zgromadzony na zabudowie szybu). Te i jeszcze liczne inne czynniki powodują, że uzyskanie dokładności pomiaru odległości na poziomie 1 mm jest trudne, a czasami niemożliwe do osiągnięcia dla nowoczes­nych technologii skanowania laserowego. Bo do takich należy nadal w kopalniach pomiar mobilny z wykorzys­taniem skanerów profilowych...

Pełna treść artykułu w majowym wydaniu miesięcznika GEODETA
• Zamów wersję papierową • Zamów wersję cyfrową

Redakcja


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

litości.. Miałam okazję przeczytać artykuł w całości i jestem pod wrażeniem osiągnięć firmy. Mimo wszystko wciąż jest to nasze polskie rozwiązanie i smutne jest to, że chwalimy cudze, a nie doceniamy własnego. To co szczególnie ujmuje to, że mikroprzedsiębiorstwo było w ogóle w stanie stworzyć tak zaawansowaną technologię, która może mierzyć się z dużymi firmami. Co do PR-u.. tę "wątpliwą autopromocję" odebrałam osobiście jako zajawkę z rodzaju "co w trawie piszczy", a nie "sponsoring" sam w sobie. Widać wyraźnie, że technologia jest cały czas w trakcie rozwoju. Autor sam podkreśla, że nie jest to jeszcze rozwiązanie idealne, a podlega ciągłym ulepszeniom. Piękne jest to, że nauka współpracuje z biznesem, a wyobrażam sobie, że nie ma z tego chleba jak z projektów komercyjnych. Fajnie, że firma otwiera się na rynki zagraniczne. Być może dopiero po osiągnięciu sukcesu w obcym kraju, "nasza" polska technologia zostanie doceniona we własnym rodzimym, czego szczerze autorowi życzę.
  
 3 
@Tez mierniczy Znam przynajmniej dwa przypadki, w których powstał operat i został przyjęty. Co więcej, pomiar pokazał jak dalece niedokładne były dotychczasowe opracowania. W jednym przypadku należało też zmienić projekt przebudowy ponieważ dopiero skan pokazał co i jak. Także nie jest tak źle jak sugerujesz.
  
 1 
Do S2B Ile z tych firm skanowało mobilnie? Zrobic skan co 50m czy 100m skanerem stacjonarnym to nie jest żadna sztuka. Kogo zadowalały te wyniki, oprócz oczywiście tych firm? I ile z tych pomiarów zakończyło sie czymś więcej niż prezentacją w PowerPoincie?
  
 2 
@Górnik Nie ma czegoś takiego jak platforma DMT. Ta są 2 skanery i pudło z IMU luzem, porozkładane na klatce i zamierzone tachimetrem. Jak ktoś ma choć szczątkowe pojęcie o skanowaniu mobilnym to wie co takie zamocowanie IMU jest warte.
  
 3 
fakty Szanowni Panowie mierniczy górniczy. Mowa jest o komercyjnych projektach unijnych, a nie o grantach uczelnianych, bo takich w kontekście tworzenia tej technologii nigdy nie było. Nigdy też praca na uczelni nie była powiązana z rozwojem tej technologii. Nikt też nie jest obecnie na etacie uczelnianym. Kolejna sprawa to firmy, które skanują szyby -w artykule mowa jest o mobilnym skanowaniu a nie o stacjonarnym. Odnośnie DMT to trudno porównywać się z "konglomeratem technologicznym" zatrudniającym kilka tysięcy osób i posiadającym gigantyczny budżet. A mimo wszystko ta ogromna firma zauważyła nasze rozwiązania i zaprosiła nas do współpracy oraz swojej siedziby. Będąc w Essen omawialiśmy nasze technologie i te ustalenia pozostają już tylko w gestii naszych firm. A co do IMU, to nie jest to rozwiązanie "z półki", które można zastosować pod ziemią bez autorskich rozwiązań. Polecam zapoznanie się z pełną treścią artykułu, a nie tylko z jego fragmentem. Dziękuję.
    1 
 4 
No tak Polak Polakowi wybaczy wszystko, oprócz sukcesu. Nie bardzo rozumiem, skąd ta nagonka na Autora i jego prace na uczelni, na której już zreszta chyba kilka lat Ktoś miał czelność zrobić coś sam, zamiast przyzwoicie przygotowywać publikacje o podziałach na kolejna konferencję.
  
 3 
c.d. W Polsce jest mniej Toyot Land Cruiser niż Skod Rapid, ale nikt nie pisze, że "Tesla nie zna się na produkcji samochodów spełniających trudne polskie warunki". @S2B: tak to właśnie wygląda: zdobędziemy grant, zatrudnimy studentów na umowę zlecenie, sprzęt się pożyczy z uczelni, ew. pożyczy od kolegi który nim handluje/wynajmuje, żeby sobie dorobił. O ciągłość zleceń nie musimy się bać, bo etatowych pracowników nie mamy (jeśli jacyś są, to albo studenci, albo samozatrudnieni), składki małe i można je wrzucić koszty, bo przecież jest etat na uczelni. A jak się trafi dobry temat, to puszczamy go przez własną firmę/zaprzyjaźnioną fundację, bo przecież uczelnia zabiera za duży procent - ot działalność "naukowo"-biznesowa sporej grupy polskich pracowników uczelni w pigułce.
    1 
 6 
:-( .... miary milimetrowe to osiągało się wyłącznie colsztokiem na druta. :-)
  
 1 
Trzeba mieć tupet Ad. Autor: człowieku, Ty się serio porównujesz z DMT?! Firmą, która ma dziesiątki lat doświadczenia i kilkuset pracowników? Wrzuciłeś gotowe IMU, "kupione w sklepie" na swoją platformę, a oni przez dekadę rzeźbili je "od zera". DMT nie robi w Polsce zleceń z prostej przyczyny: kasa. Logiczne, że będą drożsi niż jakieś polskie firmy. Polskie przepisy w zakresie używanego sprzętu pomiarowego są rygorystyczne, ale to kwestia paranoicznych zachowań WUGu, a nie realnej potrzeby. Na wszystkich kopalniach metanowych już od dziesiątek lat używano tachimetrów, tylko przerabiało się pomiar na taśmę teodolit, żeby się w papierach zgadzało i nikt się nie dopierniczył, że używają sprzętu bez atestu. Górnik dobrze Ci pisze, ale widać prawda w oczy kole. Jak takie DMT ma tutaj przyjechać, zrobić zlecenie za słabe pieniądze, użerać się z przepisami/urzędnikami i jeszcze nie mieć z kim rozmawiać po angielsku (witamy w Polsce!), to wolą skoczyć na jedno zlecenie do RPA czy Australii i zarobić 6x tyle.
    4 
 4 
PR jak nic W Polsce jest przynajmniej kilka firm, które w ostatnich latach wykonały skanowanie szybów i uzyskały zadowalające wyniki. Nie twierdzę, że nie ma ona (ta platforma) sensu ale chciałbym uzyskać informację dotyczącą czasu potrzebnego na skan np 800 metrów szybu oraz połączenie chmury punktów. Faktycznie o tym projekcie słyszy się już wiele lat i innowacji za wiele w nim nie było (przynajmniej do teraz). Dla mnie najsmutniejsze jest to, że jest to kolejne przedsiębiorstwo gdzie praca naukowa na etacie miesza się z komercyjną działalnością.
    2 
 3 
Ad. dla niewtajemniczonych Proszę wskazać choć jeden szyb w Polsce, który DMT powierzyło (zeskanowało) z "sukcesem". Gdybyż przez te ostatnie 10 lat nie słyszałem o takim... A sukcesy za granicą wynikają prawdopodobnie z jednej z dwóch rzeczy: brak tak rygorystycznych przepisów jak w Polsce, których zwyczajnie DMT nie spełnia i/lub brak takiej technologii w pozostałych częściach świata. A ten "który zlecał" skanowanie na LWB miał wizję dzięki, której skanowanie jest dzisiaj na porządku dziennym w LWB. I nikt się tym nie chwilami. To historia, takie były początki skanowania pod ziemią. A projekty unijne służyły i będąc służyć rozwojowi tej technologii, gdzie zakup sprzętu jest niekiedy niezbędny, a czasem wręcz konieczny. Zawsze można spróbować sił samemu, zarówno w tworzeniu technologii, jak i projektach unijnych... :)
    2 
 6 
dla niewtajemniczonych "unikalne w skali światowej rozwiązanie" - marketingowo wygląda to dobrze, zwłaszcza gdy chce się złożyć kolejny unijny grant na zakup sprzętu. W praktyce to zwykły PR, bo ta platforma nie oferuje nic ponad to, co oferuje niemiecki DMT (kto siedzi w branży, ten zapewne kojarzy firmę) od około 10 lat i z sukcesem wykorzystuje do realizacji zleceń na całym świecie. Od 4 lat na dniach miernictwa czy innych SEPach mowa ciągle o tym samym. A tym, że pierwsze skany pod ziemią robiło się w LWB chyba nie ma się co chwalić - z tego co mi wiadomo, ten który je zlecał dość spektakularnie zakończył karierę w Bogdance ;)
    3 
 3 
Jest moc Gratulacje !! - również życzenia wielu wdrożeń.
  
 2 
MLS Gratulacje i życzenia wielu wdrożeń w PL i na świecie.
  
 3 



wiadomości

NaviGate Sp. z o.o.
Kraków

NaviGate – Oddział Warszawa ul. Gościnna 7, 05-082 Blizne Łaszczyńskiego k. Warszawy, tel. 22 270-15-54 ODBIORNIKI GNSS RTK, TACHIMETRY ELEKTRONICZNE I ZROBOTYZOWANE, BEZZAŁOGOWE STATKI POWIETRZNE (DRONY), SENSORY Sklep Serwis...

Centrum Serwisowe NaviGate
KRAKÓW

Centrum Serwisowe NaviGate wykonuje serwis odbiorników GNSS, kontrolerów, niwelatorów i tachimetrów marki Trimble, Spectra Geospatial, Nikon, Sokkia, Leica, Topcon, CHC, Geomax oraz dronów i sensorów marki DJI Enterprise. Naszym Klientom zapewniamy...
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-04-25 | POZNAŃ
Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką i rekreacją oraz planowaniem przestrzennym
Konferencja naukowa pt. Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką, rekreacją oraz...
więcej
2025-04-28 | KRAKÓW
XIX Ogólnopolska Konferencja Studentów Geodezji 2025
W dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie...
więcej
2025-05-12 | WARSZAWA oraz ONLINE
Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap
„Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap”...
więcej
2025-05-14 | JANÓW LUBELSKI
VIII Konferencja Naukowo-Techniczna pn. "Kierunki rozwoju i innowacje w geodezji i kartografii"
Tematyka konferencji: • nowoczesne techniki i technologie pomiarowe, • wykorzystanie...
więcej
2025-05-14 | DĘBLIN
NC2025 - Rola nawigacji w transporcie lotniczym, morskim i lądowym
Celem konferencji będzie wymiana doświadczeń, prezentacja wyników badań własnych oraz najnowszych...
więcej
2025-05-19 | POZNAŃ
Człowiek w przestrzeni: działalność, efekty i perspektywy
Konferencja ma na celu rozpowszechnienie i popularyzację studenckich osiągnięć z zakresu geografii...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
Skaning ułatwi modernizację statku
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że...
zakresy fal elektromagnetycznych, które łatwo przechodzą przez atmosferę, nazwano „oknami atmosferycznymi”?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Wiesław Piątkowski (1945-2025)

Wiesław Piątkowski (1945-2025)
Wiesław Piątkowski urodził się 1 sierpnia 1945 r. w Płocku. W 1963 r. ukończył LO im. Stanisława Małachowskiego w Płocku i podjął studia stacjonarne na Wydziale Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej, które w 1969 r. był zmuszony przerwać...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1940-1941
Niemcy wykonują pomiary Sieci Astronomiczno-Geodezyjnej w północno-zachodniej i północnej Polsce.
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2