Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2017-04-11| Geodezja, GIS, Teledetekcja, Firma

Kolej na drony. Drony na kolej

Początek sezonu fotogrametrycznego to dobra pogoda również dla bezzałogowców. Firma Colidrone postanowiła wykorzystać sprzyjającą aurę i zrealizować zlecenie w ciągu remontowanej linii kolejowej nr 96 między Grybowem a Nowym Sączem.


Kolej na drony. Drony na kolej

Zadanie polegało na wykonaniu ortofotomapy oraz numerycznego modelu pokrycia terenu dla 18-kilomertowego odcinka. Górskie okolice to piękne miejsce, ale z racji ukształtowania terenu wiążą się z tym pewne ograniczenia. Linia przebiega na przemian wykopami, nasypami oraz zboczami stoków. Pomiar klasyczny w takich miejscach ulega znacznemu wydłużeniu. Ponadto trasa kluczy między pagórkami, a dotarcie w wiele miejsc jest utrudnione. Dlatego wykorzystanie UAV okazało się tym bardziej skuteczne.

Dane pozyskano w dwa dni, wykonując blisko 5 tys. zdjęć z pikselem terenowy 2 cm. Obróbka trwała kolejne 3 dni. – Dzięki zastosowaniu najnowszego rozwiązania krakowskiej firmy FlyTech UAV, tj. precyzyjnego pozycjonowania na płatowcu Fenix (dodatkowy odbiornik GNSS RTK na pokładzie drona) otrzymaliśmy wiarygodne informacje o środkach rzutów zdjęć, przez co czas realizacji skróciliśmy do minimum, a pozyskane dane są dużo dokładniejsze, szczególnie wysokościowo. Osiągnęliśmy dokładności na poziome kilku centymetrów – wspomina Kamil Kaczorowski z Colidrone.

Przy tak dużych deniwelacjach bardzo ważny staje się odpowiedni dobór lądowiska. Wielowirnikowiec wyląduje praktycznie wszędzie, ale naloty na tak długim odcinku zajęłyby dużo więcej czasu. Uwagę należy zwrócić również na wiatr, który lubi kluczyć między dolinami. Na szczęście nie były to istotne problemy, a jedynie dodatkowe „smaczki” pracy w takim terenie.

Wyniki opracowania posłużą do stworzenia profili podłużnych i poprzecznych oraz do inwentaryzacji mniej ważnych szczegółów. Barwna ortofotomapa pomoże również w ocenie stanu infrastruktury oraz oddziaływania na przyległy teren.

Źródło: Colidrone


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Bolesławiec w 3D
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS