|2017-02-15|
Geodezja, GIS, Teledetekcja, Firma
Novelty RPAS o wypadku swojego drona nad NowÄ… HutÄ…
W poniedziaÅ‚ek (13 lutego) portal RMF24 poinformowaÅ‚ o rozbiciu siÄ™ fotogrametrycznego bezzaÅ‚ogowca na terenie Nowej Huty w Krakowie. GÅ‚os w sprawie incydentu zabraÅ‚ wÅ‚aÅ›ciciel maszyny – firma Novelty RPAS.
Co ciekawe, wypadek, o którym napisaÅ‚ serwis, zdarzyÅ‚ siÄ™ jeszcze w zeszÅ‚ym roku (13 grudnia). ByÅ‚o to wspólne przedsiÄ™wziÄ™cie Novelty RPAS oraz UrzÄ™du Miasta Krakowa, Straży Miejskiej oraz spółki ArcelorMittal Poland. WedÅ‚ug informacji RMF24 przyczynÄ… wypadku byÅ‚y „wydobywajÄ…ce siÄ™ z kominów tlenki metali, które zaburzyÅ‚y przyrzÄ…dy pomiarowe drona”.
Celem misji było wykonanie w świetle widzialnym inwentaryzacji potencjalnych źródeł emitujących zanieczyszczenia z terenu Nowohuckiego Obszaru Gospodarczego. Dokonana inwentaryzacja ma wspierać procesy decyzyjne dotyczące planowania procesów kontroli poszczególnych zakładów przemysłowych.
„Samolot bezzaÅ‚ogowy podczas wykonywania lotu w wyniku bÅ‚Ä™du operatora zahaczyÅ‚ prawym skrzydÅ‚em o galeriÄ™ komina wykonanÄ… z siatki metalowej. Uszkodzenia samolotu okazaÅ‚y siÄ™ nieznaczne. Po wymianie 1 z 6 części skrzydÅ‚a oraz przeprowadzeniu testów integralnoÅ›ci kadÅ‚uba samolot byÅ‚ znowu zdatny do lotu. PodkreÅ›lamy jednoczeÅ›nie, że żadna infrastruktura naziemna nie zostaÅ‚a uszkodzona nawet w najmniejszym stopniu” – napisano w oÅ›wiadczeniu.
„System bezzaÅ‚ogowy nie doznaÅ‚ żadnej awarii w trakcie lotu, caÅ‚y lot przebiegaÅ‚ zgodnie z planem lotu (automatycznie) i poleceniami operatora bezzaÅ‚ogowego statku powietrznego, przy zachowaniu staÅ‚ej Å‚Ä…cznoÅ›ci. Pomimo dużego doÅ›wiadczenia operatora bezpoÅ›redniÄ… przyczynÄ… zdarzenia byÅ‚ czynnik ludzki. Samolot znalazÅ‚ siÄ™ na kursie kolizyjnym z powodu niepożądanej zmiany planu lotu przez operatora podczas koÅ„czenia drugiego przelotu. Pierwotny plan lotu zawieraÅ‚ separacjÄ™ uniemożliwiajÄ…cÄ… jakÄ…kolwiek kolizjÄ™” – wyjaÅ›nia Novelty RPAS.
„Omawiany przypadek obrazuje, jak istotny jest czynnik ludzki w wykonywaniu operacji lotniczych, zarówno tych zaÅ‚ogowych, jak i bezzaÅ‚ogowych. BÅ‚Ä™dy zdarzajÄ… siÄ™ nawet najlepszym operatorom, pilotom czy czÅ‚onkom obsÅ‚ugi naziemnej, dlatego tak ważne jest ciÄ…gÅ‚e szkolenie, przestrzeganie procedur i podnoszenie standardów bezpieczeÅ„stwa” – czytamy na koÅ„cu oÅ›wiadczenia.
Spółka dodaje, że planowana jest dalsza kontynuacja testów z użyciem metod fotogrametrycznych i pomiarowych przy pomocy czujników stężenia pyłów zawieszonych oraz związków chemicznych w innych lokalizacjach Nowohuckiego Obszaru Gospodarczego. Szczegółowy harmonogram lotów zależy głównie od warunków meteorologicznych.
Dodajmy, że z wynikami tego nalotu (ortofotomapą w rozdzielczości 6 cm) można się zapoznać w serwisie mapowym WeMapo.
JK
|