Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
2017-02-15 | Geodezja, GIS, Teledetekcja, Firma

Novelty RPAS o wypadku swojego drona nad Nową Hutą

W poniedziałek (13 lutego) portal RMF24 poinformował o rozbiciu się fotogrametrycznego bezzałogowca na terenie Nowej Huty w Krakowie. Głos w sprawie incydentu zabrał właściciel maszyny – firma Novelty RPAS.


Ilustracja: Novelty RPAS o wypadku swojego drona nad Nową Hutą

Co ciekawe, wypadek, o którym napisał serwis, zdarzył się jeszcze w zeszłym roku (13 grudnia). Było to wspólne przedsięwzięcie Novelty RPAS oraz Urzędu Miasta Krakowa, Straży Miejskiej oraz spółki ArcelorMittal Poland. Według informacji RMF24 przyczyną wypadku były „wydobywające się z kominów tlenki metali, które zaburzyły przyrządy pomiarowe drona”.

Celem misji było wykonanie w świetle widzialnym inwentaryzacji potencjalnych źródeł emitujących zanieczyszczenia z terenu Nowohuckiego Obszaru Gospodarczego. Dokonana inwentaryzacja ma wspierać procesy decyzyjne dotyczące planowania procesów kontroli poszczególnych zakładów przemysłowych.

„Samolot bezzałogowy podczas wykonywania lotu w wyniku błędu operatora zahaczył prawym skrzydłem o galerię komina wykonaną z siatki metalowej. Uszkodzenia samolotu okazały się nieznaczne. Po wymianie 1 z 6 części skrzydła oraz przeprowadzeniu testów integralności kadłuba samolot był znowu zdatny do lotu. Podkreślamy jednocześnie, że żadna infrastruktura naziemna nie została uszkodzona nawet w najmniejszym stopniu” – napisano w oświadczeniu.

„System bezzałogowy nie doznał żadnej awarii w trakcie lotu, cały lot przebiegał zgodnie z planem lotu (automatycznie) i poleceniami operatora bezzałogowego statku powietrznego, przy zachowaniu stałej łączności. Pomimo dużego doświadczenia operatora bezpośrednią przyczyną zdarzenia był czynnik ludzki. Samolot znalazł się na kursie kolizyjnym z powodu niepożądanej zmiany planu lotu przez operatora podczas kończenia drugiego przelotu. Pierwotny plan lotu zawierał separację uniemożliwiającą jakąkolwiek kolizję” – wyjaśnia Novelty RPAS.

„Omawiany przypadek obrazuje, jak istotny jest czynnik ludzki w wykonywaniu operacji lotniczych, zarówno tych załogowych, jak i bezzałogowych. Błędy zdarzają się nawet najlepszym operatorom, pilotom czy członkom obsługi naziemnej, dlatego tak ważne jest ciągłe szkolenie, przestrzeganie procedur i podnoszenie standardów bezpieczeństwa” – czytamy na końcu oświadczenia.

Spółka dodaje, że planowana jest dalsza kontynuacja testów z użyciem metod fotogrametrycznych i pomiarowych przy pomocy czujników stężenia pyłów zawieszonych oraz związków chemicznych w innych lokalizacjach Nowohuckiego Obszaru Gospodarczego. Szczegółowy harmonogram lotów zależy głównie od warunków meteorologicznych.

Dodajmy, że z wynikami tego nalotu (ortofotomapą w rozdzielczości 6 cm) można się zapoznać w serwisie mapowym WeMapo.

JK


«« powrót

Udostępnij:
udostępnij na Facebook
   

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

drony... jak pokazał przykład krakowski urządzenia są kompletnie nieprzewidywalne. Oczywiście zawsze można zgonić winę na Bogu ducha winnego operatora, który ostatecznie poniesie odpowiedzialność za katastrofę w ruchu powietrznym. Ubezpieczenie wypłaci a następnie ubezpieczyciel pozwie operatora. Współczucie. Panowie operatorzy nigdy nie będziecie pilotami chociaż ponosicie taką samą odpowiedzialność. Pomijając nieprzewidywalność tych urządzeń prezentowane dane są strzałem w kolano. Na pierwszy rzut oka niby OK, ale ostatecznie ortofotomapa jest tragicznej jakości. Sklejka zdjęć. Obrazek z obrazków. Natomiast drony jako zabawka czy urządzenie wspierające pracę dziennikarzy, fotografów ślubnych to jak najbardziej. Oczywiście przy małych obiektach odpowiednio dobranej technologii i warunkach bezwietrznych możliwe jest pozyskanie dobrych danych, ale nie na taką skalę jak to się próbuje wmówić ludziom także na tym forum.
    3 
 1 
Drony Odnośnie dronow, proponuję obejrzeć tvn/TVN24 i zobaczyc ze co drugi repotaz wzbogacony jest migawka robiona kamera z drona i latają tym wszędzie po różnych miastach, nad drogami, budynkami itp. I na 100 nie mają wymaganych zezwolen
  
 1 
Tak ja byłbym ostrożny, bardzo ostrożny, drony mogą rozbijać innych podobnie jak samochody, zależy to od właściciela.
  
@A I tym sposobem od wypadku lotniczego doszliśmy do tego czym (i dlaczego!) Duńczycy palą w piecu. :D
  
 2 
do A ten dron jest tylko medialną zabawką, która nic nie wniesie w temat tylko niepotrzebnie ktoś ryzykuje nad miastem nisko latając takim urządzeniem. Potrzeba zmian prawnych. Przecież w każdym domu jest palenisko. Wystarczą przepisy, ewidencja i egzekwowanie prawa a wtedy może smogu nie będzie. Może. Bo jeszcze są miejscowości wokół Krakowa a do tego ludzie żyją nieco na innym poziomie finansowym niż Norwegowie czy Duńczycy, którzy założę się że mają tańszy gaz od nas.
  
Ten dron ma wskazać odpowiedzialnych za smog. Oczywistym jest, że są tacy którym jest to bardzo nie na rękę.
  
 1 
@z @Jola Analogicznie do pytania Joli: kto odpowiada za wypadek samochodowy? Kierowca, właściciel firmy transportowej czy nadawca paczki? Poza tym odpowiedzialność operatora została określona w przepisach (Rozporządzenie MIiB z dnia 8 sierpnia 2016, Załącznik nr 2, rozdział 3)
  
czyżby tylko "biedny" operator? jeśli władze miasta robią z Nowej Huty poligon doświadczalny to może powinni poinformować swoich mieszkańców, że może coś im spaść na głowy? Skoro kilka klas lepszy sprzęt wojskowy jest gubiony, zrywa się z uwięzi to chyba tym bardziej cywilne drony mogą był kłopotliwe i stwarzać sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu osób postronnych.
    3 
 1 
@Jola Oczywiście operator BSP. W jaki sposób i z jakiego powodu miałby za jego poczynania dopowiadać, np. zamawiający?
  
pytanie kiedy a nie czy ktos zginie od Drona....
    1 
 4 
po polskiemu "dalsza kontynuacja", ech, ta polszczyzna...
  
 8 
szczęściarze... w którym z miast wydarzy się pierwszy wypadek śmiertelny w wyniku utraty kontroli nad dronem i niekontrolowanym rozbiciem maszyny? Kto poniesie odpowiedzialność? Wykonawca, pilot czy Zamawiający?
    2 
 7 



zobacz też:

Po co w dronie RTK?

Czy montowanie w bezzałogowcach odbiorników RTK istotnie zwiększa dokładność wynikowych danych fotogrametrycznych? A może to tylko...

ULC pracuje nad regulacjami dla dronów: mają zwiększyć ich wykorzystanie i bezpieczeństwo

W 2016 roku wartość rynku dronów wzrosła o blisko 23...

Dron pomaga na S8

Od 10 miesięcy Skanska prowadzi intensywne roboty budowlane na 13-kilometrowym odcinku krajowej „ósemki” między...

Apple wykorzysta drony do aktualizacji map

Firma Apple przymierza się do użycia bezzałogowych maszyn latających do zbierania danych, które posłużą do...


wiadomości

GEOPRYZMAT
RASZYN

Instrumenty optyczne, GPS i skanery. Wyłączny dystrybutor marek Pentax i Kolida

Centrum Serwisowe NaviGate
KRAKÓW

Centrum Serwisowe NaviGate wykonuje serwis odbiorników GNSS, kontrolerów, niwelatorów i tachimetrów marki Trimble, Spectra Geospatial, Nikon, Sokkia, Leica, Topcon, CHC, Geomax oraz dronów i sensorów marki DJI Enterprise. Naszym Klientom zapewniamy...
    poprzedni miesiąc następny miesiąc
ponwtśroczwpiąsobnie
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
strzałka w dółnadchodzące wydarzenia
2025-04-25 | POZNAŃ
Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką i rekreacją oraz planowaniem przestrzennym
Konferencja naukowa pt. Geograficzne aspekty badań nad krajobrazem, turystyką, rekreacją oraz...
więcej
2025-04-28 | KRAKÓW
XIX Ogólnopolska Konferencja Studentów Geodezji 2025
W dniach 28–29 kwietnia 2025 r. na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie...
więcej
2025-05-07 | KRAKÓW
Space Connect Meetup Kraków 2025. Technologie kosmiczne w służbie innowacji
Space Connect Meetup to cykliczne wydarzenie łączące sektor kosmiczny z pozostałymi branżami. W...
więcej
2025-05-12 | WARSZAWA oraz ONLINE
Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap
„Automatyczne generowanie map z BDOT10k; w porównaniu do generowania z OpenStreetMap”...
więcej
2025-05-14 | JANÓW LUBELSKI
VIII Konferencja Naukowo-Techniczna pn. "Kierunki rozwoju i innowacje w geodezji i kartografii"
Tematyka konferencji: • nowoczesne techniki i technologie pomiarowe, • wykorzystanie...
więcej
2025-05-14 | DĘBLIN
NC2025 - Rola nawigacji w transporcie lotniczym, morskim i lądowym
Celem konferencji będzie wymiana doświadczeń, prezentacja wyników badań własnych oraz najnowszych...
więcej
strzałka w dół zobacz pozostałe
KNG Dahlta w Tatrach
play thumbnail
czy wiesz, że...
strzałka w dół Czy wiesz, że
relacyjny model bazy danych opracował brytyjski informatyk Edgar Frank Codd pracujący dla IBM?
następny
strzałka w dółGeoludzie
Heronim Olenderek (1941-2022)

Heronim Olenderek (1941-2022)
Prof. Olenderek urodził się w roku 1941. Był absolwentem Wydziału Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej, który ukończył w 1963 r. i, bezpośrednio po otrzymaniu dyplomu, rozpoczął pracę na Wydziale Leśnym SGGW. Przeszedł tam wszystkie...
więcej

strzałka w dółGeodaty
1952-56
Pomiary deklinacji magnetycznej obszaru Polski w nowych powojennych granicach wykonują zespoły z Państwowego Przedsiębiorstwa Geodezyjnego z Warszawy, Zarządu Topograficznego Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz Obserwatorium Magnetycznego...
następny

© 2023 - 2025 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji: geoforum@geoforum.pl

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
geoforum@geoforum.pl
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama

v2