wiadomościksięgarniaMiesięcznik GEODETAreklamakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2017-01-30| Geodezja, GIS, Teledetekcja, Sprzęt

MapKite, czyli kartowanie w tandemie

Hiszpańska firma GeoNumerics opracowała innowacyjny system pomiarowy mapKIT, który łączy możliwości fotogrametrycznego drona z mobilnym systemem kartowania.


MapKite, czyli kartowanie w tandemie

W pomiarach korytarzowych (np. dróg czy kolei) coraz częściej wykorzystywane są bezzałogowe maszyny latające wyposażone w cyfrową kamerę bądź mobilne systemy kartowania (MMS) składające się ze skanerów laserowych, kamer oraz odbiornika GPS i jednostki inercyjnej. Każda z tych technologii ma jednak swoje ograniczenia. Na przykład mobilne systemy mają ograniczone pole widzenia. W przypadku dronów problemem jest choćby pomiar obszarów pokrytych roślinnością. Dzięki systemowi mapKITE możliwie jest wyeliminowanie tych ograniczeń.

W opracowanym przez GeoNumerics rozwiązaniu pomiar prowadzony jest jednocześnie przez drona i MMS. Wykorzystanie w obu systemach odbiorników GNSS pozwala precyzyjnie zgrać czas wykonania zdjęcia przez bezzałogowca z pozyskiwaniem chmury punktów przez samochód. Synchronizacja obu systemów umożliwia ponadto zastosowanie tzw. kinematycznych fotopunktów. Co to takiego? W przypadku zwykłych nalotów dronem konieczne jest pomierzenie i oznaczenie w terenie fotopunktów. W mapKITE fotopunkt jest tylko jeden, ale za to ruchomy, bo zainstalowany na dachu mobilnego systemu. Jak przekonują autorzy tego wynalazku, po pierwsze upraszcza do pomiary i ogranicza ich koszt, a po drugie zwiększa dokładność wynikowych danych – im dłuższy przejazd, tym korzyści te są większe.

Stworzenie systemu mapKITE było możliwe dzięki dofinansowaniu z europejskiego programu Horyzont 2020.

JK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl
Ciekawe rozwiązanie. Według mnie to bardzo interesujące rozwiązanie. Nie bardzo rozumiem wypowiedzi poniżej. Dlaczego to niby totalna bzdura? Porażka w efektywności? Też zastanawiam się skąd taka pewność. Akurat przelot dronem 200km dziennie to niespecjalnie dużo. Systemy mobilne z kolei są znane od lat. Od strony technicznej moim zdaniem wszystko się zgadza. Jest odbiornik GNSS, precyzyjne IMU, odometr zatem i precyzyjne określenie położenia fotopunktu. Fotogrametria też znana jest od dziesięcioleci. Takie połączenie sensorów wydaje się mieć bardzo duży potencjał. Ciekaw jestem jak rozwiązanie przyjmie się na rynku.
odpowiedz zgłoś
cena Ile za km lub ha? Bo tylko cena się liczy u nas...
odpowiedz zgłoś
bzdura totalna, bajer medialny porażka efektywności. Żeby to miało sensu musi coś latać za tym samochodem po jakieś 100-200 km dziennie. Kto dopuszcza do finansowania takie wodotryski? Pewnie kupili sobie za to samochodzik sprzęt a dronik był tylko współczynnikiem innowacji i wyznacznikiem przebiegłości ;)
 1 
odpowiedz zgłoś
ruchome fotopunkty gdzieś czytałem o podobnym zastosowaniu samochodów. Unia finansuje to można wymyślać zabawy projektowe z wykorzystaniem anDronów.
 2 
odpowiedz zgłoś
Nie wierzysz w polskie PODGiKi? Przecież od 1 stycznia żyjemy już w innym, cyfrowym świecie. Parafrazując pewną znaną aktorkę i jej słynną wypowiedź sprzed lat: dnia 1. stycznia 2017 roku skończyła się w Polsce epoka analogowej mapy zasadniczej.
 2 
 2 
odpowiedz zgłoś
Ha Ha Ha Hiszpanie jeszcze nie wiedzą że żaden PODGiK z Polski nie przyjmie mapy zrobionej za pomocą ich szemranego system pomiarowego.
 2 
 4 
odpowiedz zgłoś
6 komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
World Trade Center w obiektywie Stanisława Nazalewicza
czy wiesz, że...
© 2005-2021 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS