|2015-07-13|
GNSS, GIS, Mapy, Teledetekcja
Galileo Masters w Polsce z rekordową liczbą zgłoszeń
6 lipca zakończył się etap zgłoszeń do konkursu Galileo Masters 2015. Polska edycja okazała się najpopularniejszą spośród wszystkich dwudziestu czterech edycji na świecie!
European Satellite Navigation Competition (ESNC), nazywany Galileo Masters, uznawany jest za najważniejszy konkurs dla zainteresowanych technologiami satelitarnymi, którzy myślą o karierze w sektorze kosmicznym, założeniu startupu lub dywersyfikacji dotychczasowych działań. Do realizacji mogły być zgłaszane pomysły na aplikacje, urządzenia bądź technologie wykorzystujące nawigację satelitarną.
W 2014 roku do polskiej edycji przesłano 22 wnioski, co ulokowało ją na czwartym miejscu pod względem liczby aplikacji. Niekwestionowanym liderem była wtedy Wielka Brytania, która zgromadziła 69 pomysłów.
Tegoroczne wydłużenie czasu przyjmowania projektów przyniosło oczekiwany rezultat w postaci 494 poprawnie wypełnionych wniosków konkursowych, co stanowi najlepszy wynik konkursu Galileo Masters w historii! Z Polski napłynęły aż 64 zgłoszenia, co jest ogromnym sukcesem i ważnym dowodem na to, że w polskich studentach, pracownikach naukowych i przedsiębiorcach tkwi duży potencjał w dziedzinie wykorzystania nawigacji satelitarnej.
Według organizatorów polskiego Galileo Masters, firmy Blue Dot Solutions, dotychczasowe uśpienie tego potencjału wynikało z braku odpowiedniego dostępu do mechanizmów ewaluacji pomysłów oraz świadomości istnienia możliwości technicznych, organizacyjnych oraz finansowych. W tym roku sytuacja uległa zmianie.
Przykładem ważnej inicjatywy wspierającej polskich przedsiębiorców w rozwoju własnych rozwiązań z obszaru technologii nawigacji satelitarnej jest projekt POSITION. Finansowany z programu Horyzont 2020 Komisji Europejskiej, projekt prowadzony jest przez fundusz Black Pearls VC. Obecnie wybierani beneficjenci projektu uzyskają zaawansowane wsparcie przy pozyskiwaniu finansowania oraz rozwiązywaniu problemów technicznych i organizacyjnych.
Gala Finałowa polskiej edycji, podczas której ogłoszeni zostaną zwycięzcy całego konkursu, odbędzie się jesienią. Wcześniej eksperci z Polski zapoznają się ze zgłoszeniami i wybiorą finalistów krajowej edycji. Na finalistów czekają nagrody finansowe (w tym 20 tys. euro), staże w firmach z sektora kosmicznego, wirtualne biura, przestrzenie coworkingowe, a także mentoring przygotowujący do pozyskania inwestycji.
Do uzyskania dużej dynamiki działania polskiej edycji konkursu w dużej mierze przysłużyli się patroni honorowi – Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego oraz kilkunastu patronów medialnych. Duża liczba zgłoszeń to efekt widocznej kampanii promocyjnej, na którą złożyło się przede wszystkim ponad 30 spotkań informacyjnych we wszystkich województwach, 3 webinary oraz liczne artykuły w internecie. Działania te nie byłyby możliwe do zrealizowania, gdyby nie wsparcie partnerów konkursu. Nagrody oraz wsparcie w organizacji wielu etapów inicjatywy zapewniają partnerzy: Agencja Rozwoju Przemysłu, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Creotech Instruments, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polska Agencja Kosmiczna, Astri Polska, GMV Innovating Solutions, ITTI, Hertz Systems oraz sponsorzy nagród: Business Link, NaviGate i PCPD.
Patronat medialny nad konkursem sprawuje redakcja miesięcznika GEODETA oraz portalu Geoforum.pl.
Źródło: PARP
|