Amerykańskie siły powietrzne (USAF) ogłoszą 19 kwietnia przetarg na realizację Bloku III GPS. Do końca bieżącego roku wyłoniony zostanie wykonawca tego wielomiliardowego zamówienia.
USAF wybiorą do realizacji jeden z dwóch projektów, które zamówiły w ramach wartego 100 mln dolarów przetargu na szczegółowe opracowanie założeń segmentu kosmicznego systemu GPS nowej generacji. Jeden z projektów przedstawiła już firma Lockheed Martin, która poinformowała o jego odbiorze przez USAF 5 kwietnia br. Drugie opracowanie, wykonane przez Boeing Company, zostanie poddane ocenie w połowie kwietnia.
Boeing realizuje obecnie zamówienie na dostawę 12 satelitów GPS serii IIF. Lockheed Martin wyprodukował z kolei dla systemu GPS 21 satelitów serii IIR.
Blok III GPS zapewni sygnał o dużej mocy i większej odporności na zakłócenia. Nadajnik będzie miał moc około 500 razy większą niż w starym systemie, pojawią się dwie nowe częstotliwości cywilne – L2 (1227,60 MHz) i L5 (1176,45 MHz), system zapewni pozycjonowanie z dokładnością 1 metra bez wspomagania (jak to jest w przypadku korzystania z WAAS czy EGNOS) i precyzyjniejszy sygnał czasu.
W trzeciej generacji satelitów GPS nastąpi także zintegrowanie segmentu służącego do wykrywnia wybuchów jądrowych (Nuclear Detonantion Detection System) z segmentami kontrolnym i kosmicznym.
Start pierwszego satelity GPS nowej serii planowany jest na 2013 r.