|2014-10-27|
Geodezja, GIS, Prawo, Edukacja, Imprezy
Poszerzyć rynek dla absolwentów
To jeden z wniosków z III Forum pod hasłem „Nowe wyzwania w kształceniu i doskonaleniu zawodowym geodetów i kartografów” (Paprotnia k. Sochaczewa, 23-24 października), które odbyło się w zmienionej i motywującej do dyskusji formule organizacyjnej. Podczas siedmiu panelowych sesji tematycznych przedstawiciele wyższych uczelni wraz z reprezentantami pracodawców, administracji publicznej, a także organizacji pozarządowych w dziedzinie geodezji i kartografii wymieniali doświadczenia i opinie na tematy ujęte w tytule spotkania.
Nie po raz pierwszy pracodawcy zwracali uwagę na to, że mamy do czynienia z nadprodukcją geodetów, co powoduje zachwianie rynku pracy, spadek cen, firmy nie są w stanie kreować zysków (Florian Romanowski, OPEGIEKA Elbląg). Niektórzy wyrażali jednak opinię, że młodzież nie chce pracować w małych miastach i pracodawcy nie są w stanie znaleźć tam chętnych absolwentów, trudno więc ocenić, czy mamy do czynienia z faktyczną nadprodukcją geodetów (Ludmiła Pietrzak, InterTIM). Zwracano też uwagę (Franciszek Gryboś, MGGP SA), że zajęcia na uczelni powinny odbywać się przy wykorzystaniu aktualnych danych pozyskanych bezpośrednio z realizowanych komercyjnie projektów (obecnie w większości bazuje się na danych przygotowanych do dydaktyki wiele lat temu), a tematy prac inżynierskich czy magisterskich powinny być pozyskiwane z firm komercyjnych. Pozwoliłoby to studentom realizować rzeczywiste potrzeby biznesu. Dr hab. Robert Olszewski (PW) stwierdził z kolei, że rzekomy – jego zdaniem – problem nadprodukcji geodetów rozwiązałoby poszerzenie rynku dla absolwentów poprzez większe otwarcie się uczelni na geomatykę/geoinformatykę (na WGiK PW w r. 2015/2016 ma być uruchomiony nowy kierunek – geoinformatyka). Głęboka wiedza z zakresu geodezji i kartografii, ale równocześnie orientacja w branżach pokrewnych umożliwiłyby absolwentom realizację projektów interdyscyplinarnych. – To jest przyszłość kształcenia w geodezji i kartografii – podsumował dr Olszewski. W toku dyskusji apelowano też o rozszerzenie rynku pracy poprzez zajęcie się pełnym kształceniem z zakresu gospodarki nieruchomościami (szacowanie, pośrednictwo, doradztwo) oraz zagadnieniami dotyczącymi gospodarki przestrzennej.
Prof. Krzysztof Ostrowski (UR Kraków) odpowiadając na postulat pracodawców dotyczący zwiększenia kompetencji społecznych studentów (praca w zespole, umiejętności negocjacyjne, kierowanie projektami itp.) stwierdził, że na uczenie kompetencji społecznych na uczelniach nie ma czasu. – W ciągu 3,5 roku nie wykształcimy takiego absolwenta, jakiego oczekują pracodawcy, tj. menedżera, erudyty, człowieka o szerokich horyzontach, znającego prawo i równocześnie specjalisty – dodał. Kiedy na uczelniach pojawi się przedmiot dotyczący negocjacji na gruncie z właścicielami? – pytał m.in. Bogdan Grzechnik (fot. powyżej). – Psychologia w geodezji byłaby czymś bardzo przydatnym – dodawali pracodawcy.
– Na uczelniach musimy zmienić profil absolwenta i wspólnie wypromować jego wizerunek na zewnątrz. Musimy zdefiniować przekaz marketingowy, który pójdzie w świat – stwierdził dr hab. Dariusz Gotlib (PW, fot poniżej). Przy czym kluczem do sukcesu jest innowacyjny pomysł. Jego zdaniem całe środowisko geodezyjno-kartograficzne powinno podjąć starania o uruchomienie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) programu sektorowego np. pod nazwą „Technologie geoinformacyjne” czy „Geoinformacja”, który stanie się strategicznym programem zagospodarowania zdobywanych przez geodetów i kartografów informacji.
Organizatorami III Forum był Konwent Dziekanów Wydziałów Geodezyjnych działający na podstawie porozumienia pn. „Geodezja i kartografia w Polsce – nauka i kształcenie” z prof. Aliną Maciejewską na czele, Główny Urząd Geodezji i Kartografii oraz Wydział Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej przy współpracy z Państwową Radą Geodezyjną i Kartograficzną, Radą Infrastruktury Informacji Przestrzennej, IGiK, Stowarzyszeniem Geodetów Polskich, Stowarzyszeniem Kartografów Polskich, Polską Geodezją Komercyjną i Geodezyjną Izbą Gospodarczą.
Szersza relacja w grudniowym wydaniu GEODETY
Anna Wardziak
|