Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
|2014-01-14| Geodezja, GIS, Teledetekcja, Prawo, Imprezy

Gotowi na bezpilotową rewolucję?

Bezzałogowe statki powietrzne (UAV) od kilku lat zyskują coraz większą popularność, a zakres ich zastosowań cały czas rośnie. Czy zatem polskie ustawodawstwo nadąża za tak szybkimi zmianami? – m.in. ten temat poruszono podczas seminarium „Drony – zastosowanie w nowoczesnym GIS, geodezji i ...”, które odbyło się dziś (14 stycznia) w Centrum Wodnym SGGW.


Gotowi na bezpilotową rewolucję?
Paweł Szymański z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, członek Zespołu do spraw bezzałogowych statków powietrznych przyznał, że technologia UAV rozwija się w tak szybkim tempie, że przepisy nie zawsze za nią nadążają. Rozporządzenia wykonawcze do ustawy Prawo lotnicze, które weszły w życie w ubiegłym roku, już czekają zmiany, natomiast zapis zezwalający na loty bezzałogowe w Polsce znalazł się we wspomnianej ustawie dopiero w 2011 roku.
W myśl przepisów rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z 26 marca 2013 r. do bezzałogowych statków powietrznych poniżej 25 kg i odbywających loty w zasięgu wzroku (VLOS) nie stosuje się Prawa lotniczego, a co za tym idzie zdobycie uprawnień operatora bezpilotowca jest dużo prostsze. Wystarczy mieć ukończone 18 lat, wykształcenie średnie, a także zdać egzamin teoretyczny (znać zasady odbywania latu w zasięgu wzroku) oraz praktyczny (umieć obsłużyć drona). W przypadku wykonywania lotów poza zasięgiem wzroku (BVLOS) konieczne jest również kurs w ośrodku szkolenia lotniczego, którego… jeszcze w Polsce nie ma. Szymański zapewniał jednak, że otwarcie takiego ośrodka jest kwestią czasu. Loty poza zasięgiem wzroku nie są na razie regulowane oddzielnym rozporządzeniem, więc mogą być wykonywane tylko w specjalnie do tego celu wyznaczonej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej strefie.

Dr hab. Marek Mróz z Wydziału Geodezji i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie zaprezentował przykłady wykorzystania kwadrokoptera md4-1000 w działalności badawczej i dydaktycznej Katedry Fotogrametrii i Teledetekcji. Olsztyński czterowirnikowiec znalazł zastosowanie m.in. w rekonesansie i badaniu trudnodostępnych obiektów infrastruktury oraz rolnictwie i badaniach środowiska. W dużej mierze zakres jego wykorzystania uzależniony jest od rodzaju sensora, w jaki wyposażony jest UAV.
Doktor Mróz podkreślił również, że jednym z wyzwań jest wykorzystanie drona nie jako płatowca wykonującego regularne naloty, ale urządzenie rejestrujące obserwacje z różnych kierunków oraz różnej wysokości.

O licznych zastosowaniach dronów na przykładzie Aibotix X6 opowiadał również przedstawiciel firmy Leica Geosystems Radosław Zych. Następnie przeszło 80 uczestników seminarium miało okazję zobaczyć heksakopter firmy Aibotix w działaniu



Organizatorem seminarium byli: Pracownia Modelowania Środowiska i Systemów Geoinformacyjnych przy Centrum Wodnym Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska SGGW oraz firma Leica Geosystems.

Damian Czekaj


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Uber "naprawia" GPS w miastach
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama