2013-12-05 |
Geodezja, GIS, Instytucje
Rada IIP o planach na kolejne lata
Wczoraj (4 grudnia) w siedzibie Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii w Warszawie odbyło się XI posiedzenie Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej. W trakcie ostatniego w tym roku spotkania dużo miejsca poświęcono planom wdrożeniowym INSPIRE na lata 2014-15.
|
|
|
|
|
O pracach w Ministerstwie Środowiska z zakresu tworzenia IIP mówiła Ewa Madej-Popiel, zastępca dyrektora Departamentu Informacji o Środowisku MŚ. Kilka słów prelegentka poświęciła funkcjonującemu w resorcie zespołowi opiniująco-doradczemu do spraw infrastruktury, w którego skład wchodzą przedstawiciele wszystkich jednostek podległych MŚ zaangażowanych we wdrażanie dyrektywy INSPIRE. Jest on ciałem wewnątrzresortowym jednakże na posiedzenia zespołu zapraszani są specjaliści oraz eksperci zewnętrzni, w tym przedstawiciele firm. Efektem jego prac jest m.in. koncepcja rozwoju Ekoportalu, który miałby się stać resortową bazą IIP. Na koniec wystąpienia Ewa Madej-Popiel przedstawiła plany ministerstwa na najbliższe 2 lata, które obejmują m.in. zakończenie inwentaryzacji zasobów, opracowanie narzędzi do harmonizacji danych oraz rozpoczęcie budowy Ekoportalu. Jacek Jarząbek, zastępca głównego geodety kraju, przedstawił główne zadania, które GUGiK zamierza zrealizować w latach 2014-15. Jako najważniejsze z nich wymienił bieżącą aktualizację zbiorów danych pozostających w zakresie odpowiedzialności urzędu (m.in. danych adresowych). Kolejną istotną kwestią, z którą GUGiK będzie musiał się zmierzyć w następnych latach będzie koordynacja prac w związku z realizacją tematów z załącznika III dyrektywy INSPIRE, które dotyczą rejestrów nie jednej, a kilku instytucji. Zastępca GGK podkreślił również, że urząd zamierza kontynuować działania szkoleniowe. W części dyskusyjnej spotkania Kajetan Wojsyk, zastępca dyrektora ds. Europejskich Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, opisał problem, w którym Centrum – mające integrować wybrane rejestry związane ze służbą zdrowia – nie ma podstaw prawnych, aby móc modyfikować znajdujące się w tych rejestrach dane adresowe. Dane te w znaczący sposób różnią się od siebie, co uniemożliwia pełną integrację. Odnosząc się do słów Kajetana Wojsyka, dyrektor Departamentu Programowania i Koordynacji Badań GUS Janusz Dygaszewicz zauważył, że obecnie brakuje procedury uspójnienia, dzięki której, rejestry publiczne zawierałyby dane adresowe zgodne z danymi referencyjnymi. Podkreślił również, że z takimi problemami boryka się nie tylko resort zdrowia, ale cała administracja publiczna. Dyrektor Instytutu Geodezji i Kartografii Marek Baranowski dodał, że na kolejnych posiedzeniach Rada powinna przyjrzeć się problematyce danych referencyjnych. O niskiej jakości danych w rejestrach wspomniał Bartosz Skaldowski, zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Rejestr zabytków, który został założony kilkadziesiąt lat temu do tej pory nie był porządkowany. Obecnie prowadzone są prace mające na celu weryfikację stanu prawnego ze stanem faktycznym. W ich wyniku stwierdzono m.in., że około 2 tys. obiektów objętych ochroną nie istnieje. Katarzyna Krzywda z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, reprezentująca ministra właściwego ds. gospodarki morskiej mówiła natomiast o niechęci podmiotów trzecich – które nie są zobowiązane przez ustawę o infrastrukturze informacji przestrzennej do prowadzenia baz danych – do włączania się w budowę IIP. Jej zdaniem jednostki te obawiają kosztów udostępniania danych, a następnie utrzymania infrastruktury. Ostatnim punktem posiedzenia było przyjęcie sprawozdania Rady IIP za rok 2013 oraz planu prac na rok 2014. Wśród tematów, które mają zostać poruszone na przyszłorocznych spotkaniach znalazły się m.in. wyniki monitorowania postępu prac wdrożeniowych INSPIE oraz zastosowanie nowych technologii i zasobów danych geoprzestrzennych w pracach prowadzonych przez organy wiodące. Kolejne posiedzenie Rady zaplanowano na marzec 2014 r.
Damian Czekaj
|