Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2012-12-07| Geodezja, Edukacja, Ludzie

Patent na kolejowe pomiary nagrodzony

Za opracowanie systemu usprawniającego pomiary linii kolejowych dr Arkadiusz Kampczyk z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie został dziś (7 grudnia) nagrodzony w 10. edycji konkursu organizowanego przez Urząd Patentowy RP.


Patent na kolejowe pomiary nagrodzony

Nagrodę ministra gospodarki w wysokości 6 tys. zł otrzymał za pracę doktorską pt. „System geodezyjnego i diagnostycznego monitorowania stanu infrastruktury transportu szynowego” przygotowaną pod kierunkiem prof. Edwarda Prewedy. Biorąc pod uwagę specyfikę konkursu, którego głównym celem jest promowanie prac poświęconych ochronie własności intelektualnej, temat jest nietypowy. Organizatorzy zaznaczyli jednak, że w tym roku nagrody ministra gospodarki postanowiono wręczyć osobom rozwijającym własne innowacyjne rozwiązania objęte ochroną patentową.

Jak mówi Geoforum.pl dr Arkadiusz Kampczyk, tematyką tego typu pomiarów kolejowych zajmuje się już od 2007 roku, a jego praca, choć obszerna (ponad 500 stron), ma jednocześnie praktyczny charakter. Dowodem jest zgłoszenie patentowe dotyczące metody bezdotykowej identyfikacji elementów infrastruktury kolejowej wykorzystującej system RFID. Na czym to polega? Wzdłuż linii kolejowej rozmieszczane są znaczniki radiowe – podobne do tych, które zabezpieczają towary w sklepie przez kradzieżą, tyle że o większym zasięgu (do 6 m). Dzięki RFID, gdy drezyna lub wózek pomiarowy obok nich przejeżdżają, nie tylko rejestrują współrzędne, ale także zbierają dane atrybutowe.

System z powodzeniem przeszedł już praktyczne testy, a te udowodniły, że rozwiązanie to może być z powodzeniem instalowane na różnego rodzaju drezynach (np. EM-120) czy wózkach pomiarowych (GEDO CE, LaserTEC itp.). Główną zaletą systemu jest możliwość znacznego skrócenia czasu pomiarów realizacyjnych czy inwentaryzacyjnych, które dotychczas wymagały współpracy sporego zespołu pracowników oraz długiej i żmudnej pracy kameralnej. – Do pełni szczęścia brakuje tylko tego, by kolej chciała wykorzystać ten pomysł w praktyce – podsumowuje Arkadiusz Kampczyk.

Jerzy Królikowski


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Podnoszenie mostu na budowie Świątyni Opatrzności Bożej
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS