|2012-10-24|
Geodezja, GIS, Teledetekcja, Firma, Kataster
Co geodezja oferuje branży transportowej?
Wczoraj (23 października) w Warszawie ruszyły X Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego, Kolejowego oraz Zarządzania Ruchem „Infrastruktura 2012”. Wśród 100 wystawców nie zabrakło firm związanych z geodezją.
A4 okiem Pteryxa (fot. Fotomapy)
|
|
|
|
|
|
Spółka Fotomapy z Grodziska Dolnego koło Leżajska skutecznie przyciągała uwagę zwiedzających bezpilotową maszyną latającą Pteryx. Jak chwali się Geoforum.pl jej przedstawiciel Tomasz Szypuła, firma dysponuje już czterema takimi maszynami, a każda z nich w ciągu jednego nalotu może zobrazować do 40 km autostrady czy linii kolejowej. W ofercie firma ma bogaty pakiet usług na branży transportowej – począwszy od wykonywania ortofotomapy i numerycznego modelu terenu przez obliczanie objętości mas ziemnych po opracowanie map sytuacyjno-wysokościowych czy trójwymiarowych wizualizacji inwestycji. W zależności od projektu dokładność wynikowych danych wynosi 5-20 cm w poziomie i 15-60 cm w pionie.
Tomasz Szypuła podkreśla, że prezentowana przez Fotomapy technologia nie stanowi konkurencji dla tradycyjnych pomiarów geodezyjnych, ale może być ich dobrym uzupełnieniem, eliminując np. konieczność kilkukrotnego wychodzenia ekipy pomiarowej w teren. Nic więc dziwnego, że z możliwości Pteryxa korzystają także firmy geodezyjne. Rozwiązanie to wspierało bowiem pracę geodetów m.in. na autostradzie A4 w okolicach Jarosławia oraz na drodze S3 (odcinek Międzyrzecz-Świebodzin).
Jak zauważa Tomasz Szypuła, wielu zwiedzających reaguje na tę technologię ze zdziwieniem i pozytywnym zaskoczeniem. Pokazuje to, że bezpilotowce mogą znacznie ułatwić prowadzenie projektów infrastrukturalnych, choć świadomość zalet tej technologii jest wciąż niewielka.
Na stoisku tarnowskiej firmy MGGP SA wzrok przyciągały natomiast atrakcyjne zdjęcia lotnicze inwestycji obsługiwanych w ostatnich latach przez spółkę. A tych uzbierało się wiele: linie kolejowe Tarnów-Stróże, Tarnów-Rzeszów i Jelenia Góra-Szklarska Poręba, południowa obwodnica Warszawy, autostrady A1, A2 i A4, drogi ekspresowe S3 i S7 – to tylko wybrane projekty w portfolio MGGP. Co spółka tam robiła? Bynajmniej nie tylko mapy. Jak tłumaczy Geoforum.pl kierownik biura zarządu MGGP Katarzyna Łabno, firma jest jednym z niewielu przedsiębiorstw w kraju oferujących kompleksowe usługi inżynierskie dla inwestycji drogowych i kolejowych: analizy środowiskowe (w tym raporty oddziaływania inwestycji na środowisko), geodezyjne prace przedprojektowe (mapy do celów projektowych, mapy podziału nieruchomości, dokumentacja formalnoprawna do nabycia nieruchomości), kompleksowe projektowanie wielobranżowe (sieci wodociągowe, kanalizacyjne itp.) i wreszcie obsługę geodezyjną budowy oraz nadzór nad realizacją inwestycji.
Na targach „Infrastruktura 2012” MGGP SA szczególnie eksponowała swoje dokonania na linii kolejowej Warszawa-Gdańsk. Wraz z hiszpańską firmą Agua y Estructuras zdobyła kontrakt o wartości ponad 1,8 mln euro na nadzór nad modernizacją odcinka w okolicach Tczewa. Do jej obowiązków należało zarówno zarządzanie techniczne (w tym wykonywanie obowiązków inspektora nadzoru), jak i rzeczowo-finansowe.
Targi „Infrastruktura” potrwają do najbliższego czwartku (25 października).
Jerzy Królikowski
|