|2011-11-09|
GIS, Software, Imprezy
Inspirujące projekty wybrane
O nagrody Bentleya – BeInspired walczyło w tym roku w 20 kategoriach 260 projektów z 42 krajów. Wczoraj (9 listopada) poznaliśmy ich laureatów. Wśród nich nie zabrakło przedsięwzięć związanych z geodezją.
W najbardziej geoprzestrzennej kategorii, „Administracja”, zwyciężył system informacji geograficznej dla wybudowanego w 2008 roku portu w Helsinkach. Powstał on w półtora roku kosztem 700 tys. dolarów. Za pośrednictwem rozwiązań desktopowych i sieciowych Bentleya udostępnia on 70 specjalistom z różnych dziedzin szczegółowe dane przestrzenne w formacie DWG. Dzięki zastosowaniu oprogramowania ProjectWise mogą oni pobierać i modyfikować pliki, ale także śledzić historię ich zmian.
Port w Helskinkach pokonał projekty: modernizacji katastru w meksykańskim mieście Metepec oraz budowy trójwymiarowego modelu australijskiego miasta Newcastle. Pierwszy – poprzez budowę cyfrowego systemu oferującego aktualne dane o gruntach i ich cenach – zwiększył przychody ratusza z tytułu podatku katastralnego o 22% już w pierwszym roku funkcjonowania. Drugi projekt polegał na wykonaniu modelu 3D dla centrum Newcastle. Opracowanie wyróżnia to, że uwzględnienia nie tylko budynki, ale także elementy infrastruktury podziemnej – uzbrojenia terenu, a nawet głębinowych kopalni węgla. Co ciekawe, digitalizacja niektórych kopalń bazowała na mapach sprzed ponad stu lat. Mimo iż stare wyrobiska nie są już użytkowane, mogą stanowić zagrożenie dla miejskiej infrastruktury.
W kategorii „Procesy produkcyjne” zwyciężył niezwykle pracochłonny projekt z Kataru. Jego wykonawca (krajowa agencja odpowiedzialna za wydobycie ropy) musiał wykonać szczegółową inwentaryzację czterech instalacji naftowych, gdyż istniejąca dokumentacja papierowa okazała się nieaktualna i wybrakowana. Na potrzeby pomiarów wykonano aż 4280 skanów i 18 tys. zdjęć panoramicznych, a ponadto uzupełniono je o dane z blisko 0,5 mln rysunków 2D sprzed nawet kilkudziesięciu lat! Inwentaryzacja kosztowała blisko 19 mln dolarów i zdaniem jej wykonawców była największym tego typu projektem w branży naftowej. Wkrótce rekord ten zostanie jednak pobity, bo ci sami wykonawcy przeprowadzą pomiar pozostałych katarskich instalacji wydobywczych. Szacują, że będzie to wymagać wykonania nawet 11 tys. skanów.
W kategorii „Multimedia” nagrodę przyznano amerykańskiej firmie i-TEN Associates za opracowanie technologii generowania w MicroStation animacji na podstawie chmur punktów ze skanowania laserowego uzupełnionych dokumentacją fotograficzną. Opracowanie pojedynczej animacji wymagało wykonania przeciętnie 70 skanów, z których każdy zajmował na dysku około 700 MB.
W kategorii „Innowacja w wodociągach” zwyciężył projekt systemu informacji geograficznej dla przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji w tureckim mieście Izmir. Jego opracowanie kosztowało 470 tys. dolarów, ale przyczyniło się do zmniejszenia kosztów zatrudnienia w firmie o 20%.
Jedną z trzech nagród specjalnych otrzymał natomiast projekt budowy wirtualnego urzędu katastralnego w jednym z największych miast świata, czyli Meksyku. Na jego potrzeby wykonano blisko 8 tys. zdjęć lotniczych, zbudowano model 3D miasta oraz przeprowadzono około 2 mln inspekcji terenowych. Większość prac wykonano w oprogramowaniu Bentley Map.
Wśród finalistów warto także wymienić projekt japońskiej firmy Kokusai Kogyo. Po katastrofalnym tsunami, które w marcu tego roku nawiedziło wyspę Honsiu, spółka z własnej inicjatywy wyruszyła na zniszczone tereny, by swoim mobilnym (MLS) i lotniczym (ALS) systemem skanowania szczegółowo zinwentaryzować zniszczenia. Dzięki technologii MMS możliwe było precyzyjne odnalezienie pęknięć na drogach. ALS pomógł zaś lepiej ocenić zniszczenia zabudowy. Łącznie w ramach projektu pomierzono obszar o powierzchni ponad 350 km kw., a zebrane dane zajęły ponad 80 GB (fot. powyżej).
Warto dodać, że wśród pozostałych laureatów i finalistów znalazły się jedne z największych przedsięwzięć inżynieryjnych świata – np. rozbudowa Kanału Panamskiego (kategoria „Geoinżynieria”), a także budowa magistrali kolejowej pod Londynem („Zarządzenie informacją o infrastrukturze”) czy obwodnicy Zapory Hoovera („Mosty”).
Jerzy Królikowski
|