|2011-10-14|
GIS, Firma, Software, Imprezy
GIS Meeting, czyli jak wdrażać GIS
Wykłady ekspertów, warsztaty, debaty, prezentacje dobrych praktyk i stoiska wystawców – w hali Targów Kielce trwa GIS Meeting. To nowa branżowa impreza skierowana do firm oferujących systemy informacji przestrzennej oraz urzędników, którzy stosują je w codziennej pracy.
Targi Wiedzy i Rozwiązań Geoinformacyjnych GIS Meeting 2011 (13-14 października) otworzył wiceprezydent Kielc Tadeusz Sayor. Wiceprezes Targów Kielce Bożena Staniak podkreśliła, że jest to spotkanie osób, które nie dyskutują o tym, czy wdrażać GIS, ale jak to zrobić, by osiągnąć jak największe korzyści. Z kolei przedstawiciel drugiego z organizatorów, prezes firmy 24GIS Szymon Ciupa, wyraził nadzieję, iż targi staną się imprezą cykliczną i jednym z najważniejszych wydarzeń w branży geoinformacyjnej w Polsce. Na inauguracji spotkania dopisała publiczność, której sporą część stanowili studenci.
Wykład nt. INSPIRE otwierający pierwszą sesję konferencji branżowej „Administracja publiczna a ustawa o infrastrukturze informacji przestrzennej – obowiązki, wymagania, korzyści” wygłosił prof. Bogdan Ney. W ramach konferencji odbyły się cykle wykładów dotyczące udostępniania informacji publicznej, w tym informacji o środowisku; zadań samorządu w zakresie infrastruktury informacji przestrzennej oraz prezentacje tzw. dobrych praktyk, czyli wdrożeń GIS w administracji publicznej. Ponadto w programie znalazły się warsztaty „GIS w planowaniu przestrzennym i urbanistyce”, debata ekspertów „GIS Konfrontacje” i panele prezentacji technicznych (Esri Polska, ISPiK, TechDATA, Imagis).
W hali targów rozstawiono stoiska dziesięciu wystawców: firm i instytucji, prezentujących swoje produkty bądź projekty. Na dużych ekranach można się było zapoznać z różnymi rozwiązaniami wdrożonymi w urzędach miejskich. UM Bytom prezentował przygotowany przez gliwicki ISPiK geoportal, którego wersja ogólnodostępna funkcjonuje od 2006 roku. Oprócz zasobu danych przestrzennych łącznie z numerycznym modelem terenu znajduje się w nim wirtualny plany urzędu. Zwiedzający mogli się również zapoznać z niedawno uruchomioną nową odsłoną geoportalu Kielc wykonaną przez ISPiK razem z 24GIS. Oba te rozwiązania ułatwiają pracę geodetom, którzy mogą za ich pośrednictwem zgłaszać roboty i mają dostęp do aktualnych baz. Podobne ułatwienie zyskają już za parę miesięcy również łódzcy geodeci. W tamtejszym MODGiK-u trwają intensywne prace nad uruchomieniem geoportalu, który przygotowują firmy: Sygnity, Systherm Info i MPG z Łodzi.
Swoje rozwiązania oprócz ISPiK-u prezentowały firmy Esri Polska i Oracle. Na stoisku Esri można się było zapoznać z produktami trzech głównych partnerów firmy: SmallGIS, GISPartner i Archipelag.NET. Jak mówiła przedstawicielka spółki, zwiedzający pytają o wdrożenia, jak to wygląda i od czego należy zacząć. Z kolei ofertę Oracle’a prezentowali przedstawiciele firmy SHH. Jak twierdzi Piotr Wyroślak, SIP wdrożony przez SHH np. w Środzie Śląskiej stanowi konkurencję dla rozwiązań pozostałych firm. Aplikację przygotowaną na GeoServerze i na bazie Oracle wyróżnia otwarty zapis danych przestrzennych. Dzięki temu poprzez narzędzia różnych producentów można wprost odczytać bazy danych.
Na stoiskach można się było także zapoznać z ofertą GUGiK-u, niedawno uruchomionym geoportalem GDOŚ, który wciąż jest rozwijany, oraz wykonać próbny test na certyfikat ECDL GIS na stoisku Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Niedługo taki próbny test pojawi się w sieci. Prezentował się również organizator, czyli 24GIS. Ta kielecka spółka zajmuje się doradztwem, prowadzi szkolenia – przede wszystkim zamknięte dla urzędów miast, a także oferuje analizy przestrzenne. Jak mówiła przedstawicielka firmy, targi mają pokazać dobre praktyki wdrażania systemów informacji przestrzennej, którymi interesuje się coraz więcej branż.
Honorowy patronat nad GIS Meetingiem objęli: prezydent Kielc, prezydent Łodzi, Związek Miast Polskich, Związek Powiatów Polskich, GDOŚ, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Instytut Gospodarki i Mieszkalnictwa, Geodezyjna Izba Gospodarcza, a partnerem strategicznym jest stowarzyszenie URISA. Patronem medialnym targów jest redakcja miesięcznika GEODETA i portalu Geoforum.pl.
Kapituła ocenia kandydatów zgłoszonych do konkursu Lidera geoinformacji. Z prawej Szymon Ciupa, prezes firmy 24GIS.
Barbara Stefańska
|