Pierwszy z nich dotyczy rozbudowy naziemnego segmentu kontroli (GCS) tak, by mógł obsługiwać większą liczbę satelitów. Obecnie funkcjonujący może nadzorować do 18 aparatów. Jego możliwości wyczerpią się więc w połowie tej dekady. Prace modernizacyjne zrealizuje firma EADS Astrium.
Drugi kontrakt dotyczy rozbudowy systemu kontroli misji (Ground Mission Segment – GMS) odpowiedzialnego za dostarczanie usług nawigacyjnych oraz utrzymanie ich dokładności na odpowiednim poziomie. Prace te zrealizuje firma Thales Alenia Space.
Łączna wartość obu kontraktów wynosi 335 mln euro.
Przy okazji podpisania umów europejski komisarz ds. transportu Antonio Tajani zapewnił, że budowa Galileo ma przebiegać zgodnie z planem. To oznacza, że wstępna operacyjność tego systemu ma zostać osiągnięta w 2014 roku. Co więcej, koszt jego budowy ma wynieść pół miliarda euro mniej, niż zakładano jeszcze na początku tego roku.