Stanisław Dąbrowski
Firma ubiega się o certyfikat jakości
Aby uzyskać certyfikat ISO 9001, instytucja czy firma musi skutecznie wdrożyć system zarządzania jakością zgodnie z wymaganiami tej normy, a następnie potwierdzić jego funkcjonowanie, zlecając przeprowadzenie auditu jednostce certyfikującej. Podczas auditu nie mogą zostać stwierdzone niezgodności systemu z normą. Jakość jest tu rozumiana jako zgodność wyrobu lub usługi z wymaganiami klienta. System zarządzania, który dopuszcza, że do klienta zostanie dostarczony wyrób niezgodny z jego wymaganiami, nie może być uznany za zgodny z normą dotyczącą systemu zarządzania jakością.
|
Istnieją trzy podstawowe rodzaje auditu. Audit strony pierwszej, czyli audit wewnętrzny prowadzony w firmie w celu potwierdzenia działania sytemu zarządzania jakością (brany pod uwagę podczas auditu strony drugiej lub trzeciej). Audit strony drugiej jest prowadzony u dostawców (potencjalnych lub aktualnych), czyli jednostek dostarczających elementy wyrobów wytwarzanych przez firmę – nabywcę. Audit strony trzeciej prowadzony jest przez jednostkę certyfikującą w stosunku do firmy ubiegającej się lub posiadającej certyfikat. System auditów trzeciej strony ISO 9001 został zaprojektowany również po to, aby zmniejszyć lub wyeliminować potrzebę prowadzenia auditów strony drugiej. Jeżeli dostawca posiada zapewnienie strony trzeciej o zgodności z normą ISO 9001, można oprzeć się na tym zapewnieniu i nie przeprowadzać auditu jako strona druga. Certyfikat może być przyznany firmie tylko na podstawie pomyślnego wyniku auditu strony trzeciej.
Przygotowanie do auditu Polega ono na pełnym wdrożeniu systemu zarządzania jakością, wystąpieniu do jednostki certyfikującej o przeprowadzenie auditu oraz umożliwieniu działania zespołowi auditorów. System zarządzania jakością można uznać za wdrożony, jeżeli spełnione są podstawowe warunki jego funkcjonowania: - istnieje w firmie i jest sformułowana określona polityka jakości, - opracowana została Księga Jakości, - w kierownictwie firmy jest osoba odpowiedzialna za system zapewniania jakości (pełnomocnik dyrektora do spraw jakości – zwykle o bardzo szerokim zakresie uprawnień decyzyjnych), - wszyscy pracownicy znają politykę jakości sformułowaną przez kierownictwo, jej cele oraz utożsamiają z nimi swoją działalność w firmie, - działalność firmy rozpisano na procesy (np. projektowania, pomiaru osnowy geodezyjnej kartograficznego opracowania mapy itp.), które opisano oraz określono powiązania między nimi, - określono kryteria i metody skutecznego nadzoru, - określono sposób monitorowania, prowadzenia pomiarów, czynności kontrolnych i analiz tych procesów, - wdrażane są działania ciągłego doskonalenia, - wszystkie te działania są udokumentowane. System zarządzania jakością wymaga istnienia odpowiednich dokumentów, wśród których najistotniejszymi będą: - polityka jakości i jej cele, - Księga Jakości, - procedury (podlegają aktualizacji), - dokumenty dla planowania, funkcjonowania i nadzorowania procesów, - zapisy (dowody wykonania określonych zadań – nie są zmieniane, dlatego powinny być dobrze zabezpieczone).
Pełna treść artykułu w grudniowym wydaniu GEODETY
powrót
|