Paweł Kowalski
Portale geoinformacyjne
GeoInternet – przegląd stron www. W drugiej połowie 1999 roku wśród użytkowników Internetu znacznie wzrosła popularność specjalistycznych serwisów zwanych wortalami lub vortalami (od ang. vertical industry portal). W przeciwieństwie do wszechstronnych i ogólnodostępnych portali internetowych, zwanych czasem horyzontalnymi, takich jak Yahoo! (http://www.yahoo.com/), Lycos (http://www.lycos.com/), OptimusNet (http://www.onet.pl/) czy Wirtualna Polska (http://www.wp.pl/), wortale stały się profilowanymi centrami usługowymi przeznaczonymi dla specjalistów określonych dziedzin. I tak, w ślad za informatycznymi, ekonomicznymi czy dziennikarskimi, pojawiły się geoinformacyjne bramy do Internetu dedykowane geografom, geodetom, geologom, kartografom i wszystkim tym, którzy zawodowo lub tylko sporadycznie zajmują się badaniem Ziemi.
Wbrew powszechnemu mniemaniu portal nie jest jedynie miejscem startowym dla internetowych podróżników, choć faktycznie jego najistotniejszym elementem jest uporządkowany katalog adresów internetowych (stron WWW, serwerów FTP czy archiwów grup dyskusyjnych), często uzupełniony mechanizmami wyszukującymi zarówno wewnątrz bazy danych portalu, jak i w światowych zasobach sieciowych. Współczesne portale wyrosły właśnie z sieciowych wyszukiwarek i licznych serwisów katalogowych. Przykładami takich stron w zakresie systemów informacji geograficznej są: GIS Linx’s (http://www.gislinx.com), LGL Links to GIS (http://www.lgl.com/~lgl/gislinks.htm), CAST GIS links (http://www.cast.uark.edu/local/links/gis/), GIS Resources on WWW http://geog.gmu.edu/ Resources/res.html) czy kartograficzna Oddens’ Bookmarks (http://oddens.geog.uu.nl/index.html). Jednak siła portali tkwi w ich ofercie szkoleniowo-edukacyjnej uzupełniającej strony czysto informacyjne oraz w segmencie handlowo-usługowym, będącym praktyczną realizacją idei e-commerce. Przykładem sprawnie funkcjonującego portalu geoinformacyjnego jest Geo-Community http://www.geocomm.com/), którego nazwa wskazuje, iż ambicją twórców było skupienie społeczności dostawców i użytkowników informacji przestrzennej. Zakres działalności obejmuje systemy informacji geograficznej, CAD, kartografię i technologie lokalizacyjne. Obok serwisu bieżących wiadomości i kalendarium wydarzeń można tu znaleźć wiele artykułów i materiałów szkoleniowych oraz recenzji publikacji książkowych i oprogramowania. Poszczególne działy poświęcone są: udostępnianiu darmowych danych (The GIS Data Depot) i dystrybucji oprogramowania (Software and Free Downloads), sprzedaży danych, książek i programów (Market Place) i wymianie informacji o zatrudnieniu (Career Center). Wszystkie działy otwarte są dla użytkowników chcących opublikować swoje prace, zamieścić reklamę czy chociażby anons o wykształceniu dla potencjalnych pracodawców. Z uwagi na ogrom informacji publikowanych na stronach portalu wydzielono kilka kanałów specjalistycznych dla użytkowników konkretnych narzędzi: ArcView, CAD, GPS Mobile/ Wireless, Web Mapping, Intergraph. Biuletyn „SpatialNews” zawierający najświeższe wiadomości portalu można zaprenumerować i otrzymywać pocztą elektroniczną. Inny rodzaj dystrybucji proponują autorzy portalu GIScafe (http://www.giscafe.com/). Obok typowych działów (informacje branżowe, dokumentacja techniczna, kalendarz wydarzeń, grupy dyskusyjne, recenzje książek, kursy i szkolenia, kadry, odnośniki) prowadzą niezależny interaktywny miesięcznik dla specjalistów z zakresu GIS pt. „GIS Vision”.
Pełna treść artykułu w listopadowym wydaniu GEODETY
powrót
|