Anna Głuszczyńska
System zamówień publicznych w praktyce
Coraz częściej do Geodezyjnej Izby Gospodarczej trafiają pytania związane ze stosowaniem ustawy o zamówieniach publicznych z 10 czerwca 1994 r. (tekst jednolity DzU Nr 119 z 1998 r. poz. 773). Podsunęły mi one myśl, żeby wyjaśnić pewne zagadnienia, szczególnie istotne dla wykonawców geodezyjnych przystępujących do przetargów publicznych. Znaczące wydaje mi się przybliżenie trybów, w jakich zamówienia publiczne mogą być udzielane, wpływu szacunkowej wartości zamówienia na sposób udzielenia zamówienia publicznego, dokumentu-specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz procedury protestacyjno-odwoławczej.
|
Udzielenie zamówienia musi odbywać się zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych w sytuacji, gdy zachodzą łącznie następujące przesłanki: - podczas realizacji zamówienia wydatkowane są środki publiczne, - zamówienie udzielane jest przez podmiot zobowiązany do stosowania ustawy o zamówieniach publicznych podmioty te to m.in. państwowe jednostki budżetowe i zakłady budżetowe, jednostki samorządu terytorialnego i sejmiki samorządowe, ale także spółdzielnie, fundacje i stowarzyszenia w zakresie, w jakim dysponują środkami publicznymi), - przedmiotem zamówienia jest dostawa sprzętu, wykonanie usługi lub realizacja roboty budowlanej.
Tryby udzielania zamówień publicznych Podstawowym trybem udzielania zamówienia publicznego jest przetarg nieograniczony, który może być stosowany zawsze, bez względu na okoliczności. Zastosowanie trybu innego niż przetarg nieograniczony, bez względu na wartość zamówienia, możliwe jest tylko w sytuacjach ściśle określonych w ustawie. Zamówienia publicznego można udzielić, poza przetargiem nieograniczonym, w następujących trybach: - przetargu ograniczonego – w sytuacji, gdy - ze względu na specjalistyczny charakter zamówienia istnieje ograniczona liczba dostawców lub wykonawców mogących wykonać dane zamówienie lub - koszty przeprowadzenia przetargu nieograniczonego byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do wartości zamówienia; - przetargu dwustopniowego – w sytuacji, gdy - nie można z góry określić szczegółowych cech technicznych i jakościowych zamówienia lub - z powodu specjalistycznego charakteru zamówienia konieczne są negocjacje z dostawcami, wykonawcami lub - przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie badań, eksperymentu, sporządzenie opinii naukowej albo świadczenie innych wyspecjalizowanych usług lub - przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych; - negocjacji z zachowaniem konkurencji – w sytuacji, gdy - zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia, której nie można było wcześniej przewidzieć i nie wynikała ona z winy zamawiającego lub - wszczęto postępowanie przetargowe i nie wpłynęła wymagana liczba ofert lub wszystkie oferty odrzucono, a można w sposób uzasadniony przypuszczać, że powtórny przetarg nie doprowadzi do zawarcia umowy; - zapytania o cenę – w sytuacji, gdy przedmiotem zamówienia są dostawy rzeczy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych; - zamówienia z wolnej ręki – w sytuacji, gdy - zamawiający dokonuje zamówień dodatkowych nie przekraczających 20% wartości uprzedniego zamówienia, a zachodzi konieczność zachowania tych samych norm, parametrów i standardów lub - zawiera umowę o przeprowadzenie badań, eksperymentu lub sporządzenie opinii naukowej lub - ze względu na szczególny rodzaj zamówienia można je uzyskać tylko od jednego dostawcy, wykonawcy lub - dokonuje zamówienia publicznego na twórcze prace projektowe oraz na prace z zakresu działalności twórczej w dziedzinie kultury i sztuki lub - można skorzystać tylko z jednego dostawcy, wykonawcy w wyniku zastosowania dozwolonego zakresu preferencji krajowych lub - ze względu na szczególne okoliczności gospodarcze lub społeczne, których zamawiający nie mógł przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia lub - wartość zamówienia nie przekracza równowartości 3000 euro.
Pełna treść artykułu w styczniowym wydaniu GEODETY
powrót
|