Jan J. Konieczny
Odwiedzamy Bawarię
Doświadczenia sąsiadów w dziedzinie katastru. Projektowana reforma systemu podatkowego w Polsce, a szczególnie opodatkowania nieruchomości podatkiem „ad valorem”, jest od dłuższego już czasu przedmiotem zainteresowania kompetentnych zespołów merytorycznych w Ministerstwie Finansów. W celu zapoznania się z doświadczeniami innych krajów w tej dziedzinie przedstawiciele resortu wizytowali Francję, USA i ostatnio (w grudniu ub.r.) także Republikę Federalną Niemiec, a ściśle rzecz biorąc Bawarię.
O podjęciu w Polsce prac nad zmodyfikowaną formułą podatków od nieruchomości zdecydowały zasadniczo dwa aspekty, istotne z punktu widzenia beneficjenta podatku lokalnego, jakim jest samorząd gminy: - dostosowanie polskiej struktury podatków lokalnych od nieruchomości do obowiązującej w krajach Unii Europejskiej; - ograniczenie do minimum tzw. szarej strefy podatków lokalnych poprzez objęcie ewidencją podatkową i opodatkowaniem wszystkich nieruchomości, a więc gruntowych, budynkowych i lokalowych. Według szacunków samorządowych do 30% nieruchomości w skali kraju pozostaje nie objętych podatkiem. Z oficjalnych danych statystycznych wynika, że podatek od nieruchomości w roku 1999 (stanowiący w całości przychód gmin) wyniesie 5,87 mld złotych. Wynika z tego również, że szara strefa podatkowa stanowiąca 30% tej kwoty to 1,76 mld złotych, których gminy nie otrzymują, a otrzymywać powinny. Są to wartości znaczące dla budżetów gmin, których pozyskaniem gminy są żywotnie zainteresowane. Zasada ustanowienia wysokości podatku od nieruchomości, zależnego od jej wartości, posiada według opinii samorządowych i rządowych polskich, a także unijnych ekspertów cechy sprawiedliwego wymiaru podatku. Inaczej kształtuje się bowiem wartość parceli, budynku bądź lokalu użytkowego w centrum Warszawy (czy też innego dużego miasta w Polsce) niż nieruchomości o identycznej powierzchni w małych, nieatrakcyjnych miejscowościach. Te oczywiste argumenty stały się dla specjalistów w zakresie podatków lokalnych, inspiracją do poszukiwania rozwiązań zmierzających do modernizacji obowiązującego w Polsce podatku od nieruchomości. Podjęta przez resort finansów rządowa inicjatywa legislacyjna w zakresie modernizacji podatków od nieruchomości wymaga szerokich konsultacji samorządowych, a także konsultacji i wymiany doświadczeń z krajami, w których zasady opodatkowania nieruchomości zbliżone są do założeń przyjmowanych u nas. Ministerstwo Finansów RP już kilka lat temu podjęło oficjalną współpracę w zakresie podatków lokalnych z Ministerstwem Finansów Francji, a ostatnio także z Ministerstwem Finansów Bawarii (RFN), samorządowymi służbami podatkowymi w Stanach Zjednoczonych oraz administracją fiskalną w Holandii. W krajach tych organa podatkowe prowadzą urzędowe rejestry bądź ewidencje podatkowe tworzące wyodrębnioną samorządową administrację podatkową, zwaną także katastrem fiskalnym. Związek samorządowej administracji podatkowej z katastrem nieruchomości w tych krajach polega wyłącznie na przekazywaniu do ewidencji podatkowej informacji i danych dotyczących fizycznych cech przedmiotów opodatkowania.
Pełna treść artykułu we wrześniowym wydaniu GEODETY
powrót
|