Bogdan Grzechnik
Jaki urzędnik w geodezji?
Dobór kadr oraz organizacja pracy i obsługa interesantów w jednostkach administracji publicznej zajmujących się geodezją, kartografią i gospodarką nieruchomościami. Głównym celem wszystkich demokratycznych państw jest zorganizowanie i utworzenie najlepszej, najsprawniejszej, a więc dobrze wynagradzanej, w pełni profesjonalnej administracji. Oprócz modeli organizacyjnych, które mają bardzo istotny wpływ na skuteczne działania administracji, najważniejszą sprawą są kadry. Nawet przy gorszej organizacji administracji dobrzy pracownicy potrafią zrobić wiele, natomiast przy doskonałej organizacji źli pracownicy spowodują tylko nieobliczalne szkody.
|
W administracji geodezyjnej przepracowałem ponad ćwierć wieku. Zaraz po studiach – 6 lat w Miejskiej Pracowni Geodezyjnej w Żyrardowie (było to miasto wydzielone z powiatu), następne 6 lat w Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie i kolejne 14 – w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii w Warszawie. Wydaje mi się, że doświadczenia zebrane na wszystkich szczeblach administracji upoważniają mnie do podzielenia się z młodszymi koleżankami i kolegami przemyśleniami związanymi z pracą w tego typu jednostkach. Geodezja na szczęście jest dziedziną ściśle techniczną, odporną na tendencje polityczne. Mimo to wydaje się, że obecnie praca zarówno w jednostkach administracji państwowej, jak i samorządowej powinna być zdecydowanie efektywniejsza i korzystniejsza dla interesantów, choć podstawowe zakresy czynności w zasadzie się nie zmieniły. Zasadniczymi zadaniami administracji geodezyjnej, kartograficznej i gospodarki nieruchomościami są: - współudział w rozwoju gminy, powiatu lub województwa, - pełna i sprawna obsługa właścicieli nieruchomości, inwestorów i innych interesantów. W referacie tym postaram się przekazać Państwu, jak i kto, moim zdaniem, zadania te powinien realizować. Niewątpliwie głównym celem wszystkich demokratycznych państw jest zorganizowanie i utworzenie najlepszej, najsprawniejszej, a więc dobrze wynagradzanej, w pełni profesjonalnej administracji. Oprócz modeli organizacyjnych, które mają bardzo istotny wpływ na skuteczne działania administracji, moim zdaniem najważniejszą sprawą są kadry. Jestem przekonany, że nawet przy gorszej organizacji administracji dobrzy pracownicy potrafią zrobić wiele, natomiast przy doskonałej organizacji źli pracownicy spowodują tylko nieobliczalne szkody. Oczywiście wśród tych złych pracowników można wyróżnić kilka grup szkodliwości. Najniebezpieczniejsze są osoby zajmujące kierownicze stanowiska, szczególnie średniego szczebla (ale nie tylko), które posiadają nawet wyższe wykształcenie, ale administrację państwową lub samorządową znają tylko ze słyszenia. Najgorsze jest to, że wierzą one święcie w swą doskonałość i nigdy się nie zastanawiają nad tym, że podejmowane przez nich jedynie słuszne decyzje w wielu przypadkach przynoszą wyłącznie szkody. Zdarzają się też sytuacje odmienne, kiedy to osoby zajmujące kierownicze stanowiska, bojąc się odpowiedzialności, nie odejmują żadnych decyzji albo starają się je maksymalnie opóźnić. Efekty takiej postawy są tak samo szkodliwe, a w niektórych sytuacjach jeszcze gorsze.
Pełna treść artykułu w czerwcowym wydaniu GEODETY
powrót
|