wiadomościMiesięcznik GEODETAprenumeratareklamaksięgarniakontaktRODOpolityka prywatnościnewsletter
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog

Archiwum GEODETY


Regulamin internetowego Archiwum GEODETY


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
201620172018201920202021
| Maj 2004, Nr 5 (108) |


• Nasza Unia! – kamienie milowe na drodze powstawania Unii Europejskiej • Odbiorniki GPS na torach • NIK o nas • Geoinformacja po śląsku • Eugeniusz Romer – wspomnienie o wybitnym polskim kartografie • Oferta studiów na kierunku geodezja i kartografia w roku akademickim 2004/2005

powrót

Ryszard Rus

Więcej jawności, mniej korupcji

Nowe prawo zamówień publicznych
Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (DzU z 9 lutego nr 19, poz. 177) weszła w życie 2 marca 2004 r. (a niektóre jej zapisy – 1 maja). Zastąpiła ona ustawę z 10 czerwca 1994 r. obowiązującą od 1 stycznia 1995 r. Nowy akt całościowo reguluje problematykę zamówień publicznych. Ponadto usuwa ostatnie rozbieżności pomiędzy przepisami prawa krajowego i regulacjami unijnymi. Zmieniona systematyka ustawy zapewnia czytelność i ułatwia stosowanie przepisów. Prawo zamówień publicznych (Pzp) wzmacnia zasady jawności i konkurencyjności, przeciwdziała korupcji. Wprowadza wiele nowych rozwiązań, w tym dotyczących kontroli procedury udzielania zamówień.

Procedury udzielania zamówień publicznych
W nowej ustawie zamówienia udzielane są w następujących trybach:
- przetarg nieograniczony – będący odpowiednikiem unijnej procedury otwartej,
- przetarg ograniczony – będący odpowiednikiem unijnej procedury ograniczonej,
- negocjacje z ogłoszeniem – będące odpowiednikiem unijnej procedury negocjacji z uprzednim ogłoszeniem i podobne do dotychczasowego przetargu dwustopniowego,
- negocjacje bez ogłoszenia – będące odpowiednikiem unijnej procedury negocjacji bez uprzedniego ogłoszenia z udziałem kilku wykonawców i zbliżone do dotychczasowych negocjacji z zachowaniem konkurencji,
- zamówienie z wolnej ręki – będące odpowiednikiem unijnej procedury negocjacji bez uprzedniego ogłoszenia z udziałem jednego wykonawcy i odpowiadające dotychczasowemu zamówieniu z wolnej ręki,
- zapytanie o cenę – nieposiadające odpowiednika w ustawodawstwie unijnym, a praktykowane w ramach dotychczas obowiązującej ustawy,
- aukcja elektroniczna – nieposiadająca odpowiednika ani w dotychczasowym ustawodawstwie unijnym ani w ustawie krajowej; tryb ten jest przewidziany w nowych dyrektywach wspólnotowych.
Pzp wprowadza więc do katalogu dwa tryby udzielania zamówień, które nie są przewidziane w dyrektywach: zapytanie o cenę i aukcję elektroniczną. Można je jednak stosować wyłącznie do zamówień o wartości poniżej 60 tys. euro, a więc poniżej progów, od których obowiązują dyrektywy.
Ustawa zgodnie z prawem wspólnotowym zrównuje w zakresie swobody wyboru trybu przez zamawiającego procedury przetargu nieograniczonego i przetargu ograniczonego, a w przypadku zamówień o wartości nieprzekraczającej 60 tys. euro i zamówień sektorowych – niezależnie od wartości przedmiotu zamówienia – także negocjacje z ogłoszeniem.
Dla przetargu nieograniczonego oraz przetargu ograniczonego, z racji podstawowego charakteru tych trybów, nie przewidziano żadnych przesłanek zastosowania. Wybór negocjacji z ogłoszeniem, negocjacji bez ogłoszenia, zapytania o cenę, a także zamówienia z wolnej ręki i aukcji elektronicznej będzie możliwy wyłącznie na podstawie przesłanek określonych w ustawie. Tak więc ich stosowanie dopuszczalne jest w drodze wyjątkowego odstępstwa od procedur podstawowych, którymi są przetarg nieograniczony i ograniczony.

Zamówienia sektorowe
Pzp uregulowało zamówienia sektorowe z uwzględnieniem poziomu konkurencyjności rynków, na których działają zamawiający sektorowi, posiadania przez nich statusu przedsiębiorców oraz szczególnych instytucji prawnych przewidzianych przez prawo Unii Europejskiej tylko dla tego rodzaju zamówień publicznych (np. preferencji wspólnotowych). Zamawiający sektorowi mają obowiązek stosowania ustawy w przypadku udzielania zamówień o wartości przekraczającej w zależności od sektora równowartość kwoty 400 tys. euro lub 600 tys. euro dla dostaw lub usług oraz 5 mln euro dla robót budowlanych. Ustawa przewiduje w tym zakresie trzy równouprawnione tryby udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony oraz negocjacje z ogłoszeniem.

Zniesienie preferencji krajowych
Nowa ustawa zakłada równe traktowanie wszystkich uczestników postępowania o zamówienie publiczne bez względu na kraj ich pochodzenia. Preferencje krajowe przewidziane przez dotychczas obowiązującą ustawę były sprzeczne z zasadą równego traktowania wszystkich uczestników postępowania o zamówienie publiczne.

Pełna treść artykułu w majowym wydaniu GEODETY

powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze edition_article

Modelowanie Dębu Bartek
czy wiesz, że...
© 2005-2021 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
egeodeta24@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter linkedIn Instagram RSS