Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.

Archiwum GEODETY


Internetowe Archiwum GEODETY jest ogólnodostępne i zawiera:
• wszystkie artykuły zamieszczone w miesięczniku GEODETA w latach 1995–2023 w postaci osobnych plików PDF;
• wszystkie wydania miesięcznika GEODETA z lat 1995–2023 w postaci plików PDF.
Pliki można ściągać do wykorzystania na własne potrzeby. Copyright GEODETA Sp. z o.o. i następcy prawni. Wszystkie prawa zastrzeżone łącznie z tłumaczeniami na języki obce.

W przypadku problemów z dostępem do internetowego Archiwum GEODETY prosimy o kontakt mailowy (geoforum@geoforum.pl)


1995199619971998199920002001
2002200320042005200620072008
2009201020112012201320142015
2016201720182019202020212022
2023
| Sierpień 2004, Nr 8 (111) |


• 44,73 zł za hektar, czyli jeden dzień z życia „kontrolera na miejscu” • Okroić mapę zasadniczą proponuje konsultant Banku Światowego Wojciech Matela • Biznesplan budowy Zintegrowanego Systemu Katastralnego • Eksperymenty pomiarowe z wykorzystaniem transmisji danych przez internet i telefonię GSM • ...

powrót

Wojciech Matela

Okroić mapę zasadniczą

Jesteśmy na początku drogi do upowszechniania danych oraz generowania wpływów ze sprzedaży informacji przestrzennej. Dopiero po zbudowaniu i wdrożeniu nowego systemu opłat (patrz część I artykułu – GEODETA 7/2004) oraz ograniczeniu zakresu gromadzonych w pzgik danych można będzie osiągnąć przychody zapewniające samowystarczalność finansową przyszłego systemu katastralnego.

Jak to się robi za granicą?
We wszystkich krajach, gdzie występuje zaawansowana technicznie integracja rejestrów publicznych, w ramach systemu katastralnego mamy do czynienia z redukcją kosztów zarządzania bazami danych. To z kolei bezpośrednio przekłada się na obniżenie poziomu opłat za udostępnianie i wykorzystywanie danych i informacji z tych zbiorów. Dlatego przy opracowywaniu nowego modelu naliczania opłat za udostępnianie danych i sprzedaż informacji wzięto także pod uwagę zasady, jakie obowiązują w innych państwach Unii Europejskiej (Austria, Dania, Holandia i Niemcy). Ich dobór nie był przypadkowy. W każdym z nich system opłat pozwala na pełne pokrycie kosztów funkcjonowania systemów katastralnych i jest ściśle związany z kosztami świadczenia usług udostępniania danych. Podobnie jak w Polsce – mimo że tamtejsze rejestry podatkowe są jednym z elementów systemu katastralnego – podatki od nieruchomości i obowiązkowe opłaty przy transakcjach nie są uważane za dochód generowany przez kataster. W wymienionych państwach to użytkownicy korzystający z informacji zgromadzonych w zasobie ponoszą główne koszty jego funkcjonowania. Nie bez znaczenia jest też fakt, że udostępnianie i przesyłanie danych oraz dokonywanie płatności odbywa się głównie drogą elektroniczną.
Istotnym aspektem jest wzajemna relacja kosztów i wpływów z opłat za usługi świadczone przez urzędy obsługujące systemy katastralne omawianych krajów. Należą do nich opłaty nakładane przez urzędy rejestracji gruntów (w Austrii, Danii i Niemczech – sądy) oraz urzędy katastralne. Do pierwszej grupy należą opłaty dotyczące przeniesienia prawa własności lub rejestracji praw i obciążeń związanych z nieruchomością, do drugiej – opłaty za prowadzenie części technicznej katastru. Relacje finansowe pomiędzy tymi elementami wynoszą np. w Austrii 50:50, a w Danii – 30:70 na korzyść katastru. Z kolei w Holandii rozróżnienie takie nie ma większego znaczenia, gdyż finansowanie obu części odbywa się w ramach jednej organizacji. Wydaje się, że jest to ważny aspekt planowania przyszłych dochodów Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach w Polsce. W wymienionych krajach zagadnienia związane z opłatami, dostępem czy też zarządzaniem danymi mają charakter wyraźnie biznesowy. Za elementy wiodące uznawane są tu: polityka w zakresie IT (dostępność danych przez internet), kontrola jakości (gwarantowanie bezpieczeństwa prawnego), kontrola kosztów (poprawa efektywności i wydajności). Te czynniki nie tylko stymulują rozwój systemów katastralnych, ale przede wszystkim zapewniają, że pochodząca z nich informacja jest aktualna i wiarygodna. Interesująco wygląda lista użytkowników najczęściej korzystających z danych katastralnych. Chociaż zestawienia procentowe w poszczególnych krajach różnią się między sobą, to generalnie kolejność w każdym z nich jest podobna.

Pełna treść artykułu w sierpniowym wydaniu GEODETY

powrót

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy

Podnoszenie mostu na budowie Świątyni Opatrzności Bożej
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama