Tomasz Opach
Nowa jakość
Problemy kartograficznej ilustracji witryn internetowych, cz. I
Z całą pewnością internet stał się równorzędnym dla papieru sposobem publikowania map, jednak redakcja map internetowych odbiega zasadniczo od redakcji map papierowych. Oczywiście przy założeniu rzetelnego podejścia do problemu, z uwzględnieniem zarówno poprawności kartograficznej, jak i funkcjonalności oraz odpowiedniego efektu graficznego.
Przedstawiając problematykę kartograficznej ilustracji witryn internetowych, dobrze jest zacząć od najszybszego i chyba najłatwiejszego obecnie sposobu opracowywania tych map (niewymagającego wiedzy kartograficznej). Chodzi o wykorzystanie usług udostępnianych przez serwisy lokalizacyjne, np. Google Maps, Targeo, mapGo czy Map24.
• Serwisy lokalizacyjne Google Maps umożliwia wykonanie własnej mapy przez naniesienie dodatkowej treści na mapę podkładową (rys. 1) i wygenerowanie kodu, który osadzić można w kodzie swojej strony. Serwis Targeo z kolei udostępnia funkcję MapShot umożliwiającą wygenerowanie bitmapy, którą osadzić można na swojej stronie. Dodać należy, że wykorzystanie map z serwisów lokalizacyjnych zwykle wymaga rejestracji i wiąże się z pewnymi ograniczeniami, np. korzystanie z usługi MapShot jest bezpłatne dla co najwyżej 100 map w ramach jednej domeny internetowej. Dla większej ich liczby wymagane jest uiszczenie odpowiedniej opłaty (informacja na 27 listopada 2008 r.).
Niektóre serwisy lokalizacyjne oferują większe możliwości. Dzieje się to za sprawą API (Aplication Programming Interface), czyli interfejsu do programowania aplikacji w postaci procedur umożliwiających przygotowanie określonych funkcji użytkownika [Peterson M. P., 2008]. Takie możliwości oferują np. mapGo API – rys. 2 (www.mapgo.pl/mapgoapi/dokumentacja/) i Google Maps API (http://code.google.com/apis/maps/documentation/index.html). Wykorzystując język JavaScript, można wstawiać mapy i modyfikować ich treść oraz funkcjonalność. W tym celu w kodzie strony należy w nagłówku <head> wstawić linię kodu <script src=”....” type=”text/javascript”></script> (rys. 2). Spowoduje to włączenie w stronę biblioteki API, umożliwiającej modyfikowanie mapy i prezentację dodatkowych elementów treści. Zarówno w przypadku mapGo API, jak i Google Maps API należy najpierw pozyskać „klucz na domenę”.
Nie zawsze jednak zakres treści, szczegółowość, dokładność (rys. 3), forma graficzna czy funkcjonalność map przygotowanych na bazie serwisów lokalizacyjnych są zadowalające. Takie serwisy to specyficzny rodzaj opracowań odgrywających zwykle rolę map ogólnogeograficznych, czyli prezentacji o charakterze referencyjnym, nastawionych przede wszystkim na inwentaryzację obiektów, głównie użyteczności publicznej – instytucji, firm, muzeów itp. (POI – points of interest). Jeśli potrzebna jest mapa tematyczna o ograniczonym i sprecyzowanym zakresie treści, określonej funkcjonalności oraz formie graficznej, to musimy przygotować ją sami...
Pełna treść artykułu w styczniowym wydaniu GEODETY
powrót
|