Wojciech Marcinkowski
Pośrednik mobilny
Elektroniczne centrum zarządzania danymi geoprzestrzennymi na potrzeby budowy dróg ekspresowych i autostrad w OPGK Sp. z o.o. w Olsztynie
Wartość całego projektu wyniosła około 3,5 mln zł, a inwestycja została w znacznej części sfinansowana ze środków RPO Warmia i Mazury 2007-2013 – innowacje i nowe technologie. Czas trwania projektu przewidziano na trzy lata. Po co to wszystko? Żeby usprawnić wykonywanie dużych opracowań geodezyjnych.
Okręgowe Przedsiębiorstwo Geodezyjne i Kartograficzne w Olsztynie od lat zajmuje się realizacją projektów związanych z opracowywaniem cyfrowej dokumentacji geodezyjnej do celów projektowych dla dróg ekspresowych i autostrad oraz późniejszą geodezyjną obsługą tych inwestycji. Oba zagadnienia wymagają jednoczesnej pracy wielu ekip polowych na tym samym obiekcie. Tradycyjna metoda wykonywania tego typu zadań wiązała się z przyjazdem ekip do siedziby firmy i przekazaniem całej dokumentacji pomiarowej, co wpływało na znaczne wydłużenie czasu realizacji prac oraz zwiększenie kosztów. Dodatkowo przy dużej liczbie zespołów pomiarowych ilość gromadzonych materiałów narastała bardzo szybko i zaczął pojawiać się problem z właściwym zarządzaniem dokumentacją, a więc przechowywaniem, wersjonowaniem oraz szybkim udostępnianiem ich pracowniom kameralnym. Największą zmorą geodezyjnej obsługi inwestycji stały się niezgodności oraz błędy w projektach, które należało opracować geodezyjnie, a następnie wynieść w terenie. Sporadycznie zdarzały się również błędy „własne” powodowane pośpiechem oraz brakiem warunków na budowach do spokojnego opracowania dokumentacji projektowej. Bywało i tak, że prace w terenie trzeba było przerywać do czasu wykonania specjalistycznych obliczeń w firmie. Wówczas geodeci przywozili lub przesyłali w pośpiechu dokumentację za pomocą rozmaitych metod internetowych niegwarantujących odpowiedniej integralności i bezpieczeństwa danych.
Rozwiązaniem tych problemów okazał się prosty ideowo pomysł gromadzenia wszystkich danych pomiarowych, opracowań kameralnych, projektów oraz danych do wyniesienia w terenie w jednym miejscu, we wspólnej bazie danych z możliwością replikowania ich do wyposażonej w specjalistyczny sprzęt teleinformatyczny jednostki mobilnej, mogącej dojechać praktycznie w każde miejsce. Podstawą pomysłu było stałe połączenie internetowe samochodu terenowego z centralną bazą danych w siedzibie firmy oraz możliwość szybkiej bezprzewodowej wymiany danych między ekipami pomiarowymi a mobilnym centrum łączności (MCŁ). Tak narodził się projekt Elektronicznego Centrum Zarządzania Danymi Geoprzestrzennymi na potrzeby budowy dróg ekspresowych i autostrad, na który firma dostała dotacje unijne. ...
Pełna treść artykułu w listopadowym wydaniu GEODETY
powrót
|