|2011-01-25|
GIS, Instytucje
GIS w połowie polskich urzędów
Na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji firma GfK Polonia przyjrzała się w drugiej połowie 2010 roku stanowi informatyzacji polskich urzędów, w tym wykorzystaniu GIS-u.
Ankiety wypełniło ponad tysiąc kierowników urzędów gminnych, miejskich, powiatowych, wojewódzkich i centralnych, jak również blisko 1,4 tys. zatrudnionych w nich informatyków. Wyniki zestawiono w raporcie pt. „Wpływ informatyzacji na usprawnienie działania urzędów administracji publicznej w Polsce w 2010 r.”.
W rozdziale poświęconym wykorzystaniu informacji przestrzennej analitycy GfK Polonia wskazują m.in. że: • Stosowanie systemów informacji przestrzennej nie jest normą dla wszystkich urzędów, jednak jest dość powszechne. Posiada je 44% wszystkich urzędów, w tym większość (89%) powiatowych. • Dane przestrzenne są wykorzystywane przede wszystkim do ewidencjonowania gruntów i nieruchomości (90%), gospodarki nieruchomościami (82%), planowania przestrzennego (73%), planowania inwestycji (77%) oraz gromadzenia danych związanych z ochroną środowiska (61%). W urzędach wojewódzkich i centralnych często służą także do zarządzania kryzysowego. • Część urzędów udostępnia dane z systemów GIS innym podmiotom (46%). Nieco rzadziej dostęp do nich mają także obywatele (43%). Najchętniej dane przestrzenne udostępniają urzędy powiatowe (86% dla innych podmiotów i 64% dla obywateli). Najczęściej udostępnianymi zasobami są EGiB (87% urzędów, w tym wszystkie powiatowe) oraz ortofotomapa (42%). • Wśród przeszkód ograniczających wykorzystywanie danych GIS wymieniane były głównie braki odpowiednich procedur ich udostępniania (71%), niewdrożony system informatyczny do ich obsługi i publikacji (70%), brak standaryzacji posiadanych danych (65%) i wreszcie braki w samych danych GIS (65%). Znamienne jest, że przyczyny finansowe były wskazywane dość rzadko (w około 5% urzędów). Zdaniem GfK Polonia może stąd wynikać, że urzędy mają możliwości finansowania projektów GIS-owych, jednak nie realizują ich z powodów organizacyjnych.
Oprócz tego autorzy raportu przeanalizowali również wykorzystanie w urzędach: systemu elektronicznego zarządzania dokumentami, technologii teleinformatycznych, PIAP-ów (Public Internet Access Point), platformy ePUAP (Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej) oraz Biuletynu Informacji Publicznej.
JK
|