wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2010-12-27| GIS, Teledetekcja, Przetargi

Duży przetarg PKP PLK

Biuro Nieruchomości i Geodezji Kolejowej PKP Polskich Linii Kolejowych ogłosiło przetarg ograniczony na opracowanie innowacyjnej metodyki i informatycznego systemu zarządzania dla kodyfikacji linii kolejowej (etap I).


Duży przetarg PKP PLK

Projekt polega na przeprowadzeniu prac badawczo-rozwojowych, których głównym celem jest opracowanie prototypu informatycznego systemu zarządzania kodyfikacją linii kolejowych działającego w trybie interaktywnym z różnych pozycji decyzyjnych (centrala, region itd.) przy wykorzystaniu wymiany danych poprzez łącza sieci intranetowej. Realizacja tego celu wymaga opracowania modelu przestrzennego infrastruktury pasa kolejowego charakteryzującego się dokładnością odwzorowania obiektów na poziomie umożliwiającym modelowanie skrajni infrastruktury kolejowej według standardów określonych w karcie UIC (Międzynarodowy Związek Kolei).

Interaktywny pomiar skrajni bazujący na tym modelu będzie stanowił podstawę do oznaczenia linii kolejowej kodem zgodnie z wzorcami UIC. Procesem kodyfikacji linii kolejowych w Polsce będzie zarządzał informatyczny system oparty na współpracy jednostki centralnej (serwera) z jednostkami zainstalowanymi w oddziałach regionalnych PKP PLK S.A. Podstawą systemu będzie baza danych przestrzennych infrastruktury kolejowej zasilana naziemnymi pomiarami fotogrametrycznymi skrajni realizowanymi w technologii skaningu laserowego oraz wysokorozdzielczej średnioformatowej kamery cyfrowej. Parametry tej bazy powinny umożliwić import i kompilację pomiarów pozyskiwanych z różnych źródeł, ich aktualizację, przetwarzanie według algorytmów zaprojektowanych na potrzeby pomiaru skrajni linii kolejowych, a także przestrzenną wizualizację wyników z opcją interaktywnego precyzyjnego pomiaru szczegółów sytuacyjnych.

Baza będzie wykorzystywana do interaktywnego porównywania parametrów skrajni przesyłki (wagonu) z parametrami skrajni linii kolejowej wzdłuż jej przekrojów poprzecznych. Gęstość punktów pomiarowych opisujących skrajnię powinna zapewniać możliwość wyznaczenia tych przekrojów w trybie dynamicznym (ciągłym), co oznacza, że porównywanie parametrów skrajni (dla przesyłki i linii kolejowej) powinno odbywać się w dowolnym miejscu linii kolejowej. Funkcje informatycznego systemu zarządzania kodyfikowaniem linii kolejowych odpowiedzialne za procesy analityczne i obliczeniowe muszą generować odpowiednie kody dla poszczególnych linii kolejowych, których interpretacja pozwoli zakwalifikować daną przesyłkę lub nie przyjąć jej do przewozu. Podstawą dopuszczenia przesyłki będzie zgodność jej kodu, użytego wagonu i linii, po której ma nastąpić przewóz. Pozwoli to na zarządzanie procesem kodyfikacji z różnych ośrodków decyzyjnych odpowiedzialnych za poszczególne odcinki linii kolejowych.

Prace badawcze przewidziane w projekcie zostaną zrealizowane na odcinku testowym linii kolejowej (wyznaczonym przez PKP PLK) reprezentującym wszystkie typowe zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego (słupy trakcyjne, tunele, wiadukty, mosty, a także łuki o małych promieniach), które należy uwzględnić przy pomiarze skrajni.

Przetarg podzielono na osiem części:
1) Opracowanie modelu naziemnej platformy fotogrametrycznej do precyzyjnego i szybkiego odtworzenia położenia skrajni budowli na liniach kolejowych.
2) Opracowanie metodyki budowy przestrzennego modelu wektorowego infrastruktury skrajni kolejowej w środowisku CAD.
3) Automatyczne teksturowanie elementów przestrzeni opisujących skrajnie linii kolejowych dla obszaru testowego.
4) Opracowanie metodyki aktualizacji skrajni obiektów na liniach kolejowych.
5) Opracowanie struktury przestrzennej bazy danych infrastruktury skrajni linii kolejowych.
6) Opracowanie metodyki wyznaczania kinematycznej skrajni ładunkowej.
7) Przeprowadzenie interaktywnej kodyfikacji testowego odcinka linii kolejowej.
8) Opracowanie założeń i struktury informatycznego systemu zarządzania procesem nadawania kodów dla linii kolejowych.

Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać do 5 stycznia 2011 r. W przetargu mogą uczestniczyć wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowali podobne prace i posiadają status jednostki naukowej. Wadium: 18,6 tys. zł. Szacunkowa wartość zamówienia: 3-4 mln zł. Jedynym kryterium wyboru ofert będzie cena. Czas realizacji: 33 miesiące. Zamówienie jest współfinansowane ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-13.

Źródło: PKP PLK, JK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Skanery laserowe pomagają kręcić "Grę o tron"
czy wiesz, że...
© 2005-2020 Geodeta Sp. z o.o.
created by BRTSOFT

O nas

  • Właścicielem portalu Geoforum.pl jest Geodeta Sp. z o.o., wydawca miesięcznika GEODETA oraz serwisu egeodeta24.pl
  • Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp. Od 2005 roku na bieżąco dostarcza informacji z powyższych dziedzin i umożliwia ich komentowanie.
  • GEODETA (Magazyn Geoinformacyjny) ukazuje się od czerwca 1995 roku i jest największym oraz najbardziej popularnym polskim miesięcznikiem prezentującym aktualne zagadnienia z zakresu: geodezji, kartografii, katastru, GIS-u, fotogrametrii i teledetekcji, nawigacji satelitarnej itp.
  • GEODETA cyfrowy to elektroniczna wersja tradycyjnego wydania miesięcznika. W serwisie egeodeta24.pl można zamawiać zarówno prenumeratę, jak i pojedynczne wydania

Zespół redakcyjny

  • Katarzyna Pakuła-Kwiecińska (redaktor naczelny)
  • Anna Wardziak (sekretarz redakcji)
  • Jerzy Przywara
  • Bożena Baranek (szefowa Działu Prenumeraty)
  • Jerzy Królikowski (redaktor prowadzący Geoforum.pl)
  • Damian Czekaj
  • Bogdan Grzechnik

Kontakt

Geodeta Sp. z o.o.
02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 40/20
tel. (22) 849-41-63, 646-87-44
redakcja@geoforum.pl
prześlij newsa

Prenumerata
prenumerata@geoforum.pl
b.baranek@geoforum.pl
Reklama
k.kwiecinska@geoforum.pl

facebook twitter Instagram RSS