|2010-12-13|
Przetargi, Instytucje, Imprezy, Kataster
Projekt zachodniopomorski - finisz za pięć miesięcy
W Bornem Sulinowie odbyło się szkolenie (9-10 grudnia) zorganizowane w ramach projektu realizowanego przez Związek Celowy Powiatów Województwa Zachodniopomorskiego. Celem projektu jest modernizacja ewidencji budynków na terenie 18 powiatów tego województwa, która obejmie pół miliona budynków.
Związek Celowy powołano do życia w 2003 roku, jego głównym zadaniem stało się uruchomienie informatycznego systemu umożliwiającego prowadzenie ewidencji gruntów i budynków w tych powiatach, a w szczególności kupno i wdrożenie jednego oprogramowania do prowadzenia EGiB. W kwietniu 2009 r. Komitet Mechanizmu Finansowego i norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydały zgodę na dofinansowanie przedsięwzięcia ZCPWZ. Jego oficjalna nazwa to: „Pozyskanie i dystrybucja informacji o budynkach na terenie województwa zachodniopomorskiego”, koszt całego projektu określono na ponad 4,2 mln euro, z czego 85% pokryje Biuro Mechanizmu Norweskiego. Od chwili powstania Związku do czasu zatwierdzenia wniosku (czyli zdobycia funduszy) upłynęło jednak sześć lat. Finansowanie gwarantowane przez Mechanizm nie wystarczało do wykonania założonego na początku celu, dlatego projekt ograniczono tylko do budynków (modernizację ewidencji gruntów pozostawiono na później). Również cel dotyczący wprowadzenia we wszystkich 18 starostwach tego samego oprogramowania wydaje się dzisiaj mało realny, bowiem na tym terenie stosowane jest z powodzeniem oprogramowanie (EWID, GeoInfo) pochodzące tylko od dwóch producentów. Sytuacja jest więc pod tym względem i tak komfortowa w porównaniu z innymi rejonami kraju.
Od kwietnia 2009 r. zaczęło się dla Związku Celowego odliczanie, bo termin zakończenia projektu jest sztywny i upływa 30 kwietnia 2011 roku. Przez rok prace szły jednak ślimaczym tempem. W sierpniu 2009 r. ogłoszono przetarg na opracowanie koncepcji, w listopadzie przetarg na projekt modernizacji ewidencji, a w styczniu 2010 r. na kierownika projektu (został nim Jerzy Albin). Pierwsze postępowania przetargowe na wykonanie zadania rozstrzygnięto dopiero w lipcu 2010 roku, czyli ponad rok od startu projektu. Mimo to jest szansa, że zadanie zostanie zrealizowane w terminie. W pracach bierze udział kilkanaście firm z całej Polski, m.in. ze Szczecina, Szczecinka, Nowogardu, Suwałk, Lęborka, Lwówka, Sosnowca, Rybnika, Rzeszowa. Są wśród nich zarówno niewielkie lokalne firmy zgrupowane w konsorcja, jak i o wiele większe, jak chociażby Geokart International z Rzeszowa, OPGK z Koszalina czy Fotokart ze Szczecina.
W szkoleniu w Bornem Sulinowie wzięli udział przedstawiciele ośrodków dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej z powiatów realizujących projekt oraz z firm wykonawczych. Prelegentami byli Stanisław Zaremba i Witold Radzio z GUGiK oraz Aleksander Danielski z firmy SysthermInfo z Poznania. Ich zadaniem było m.in. odpowiedzieć na pytania dotyczące technicznej strony realizacji projektu. Równolegle ze szkoleniem odbył się audyt projektu dokonany przez przedstawicielki Ministerstwa Spraw Zagranicznych (kontrolującego m.in. wydatkowanie środków z Mechanizmu Norweskiego). W szkoleniu wzięło udział ponad 50 osób.
Jerzy Przywara
|