|2009-04-23|
GIS, Mapy, Firma, Software
Budowa transalpejskiego tunelu z wykorzystaniem GIS
Na potrzeby budowy nowoczesnego tunelu w Alpach stworzono obszerną bazę danych przy użyciu programów GIS.
Alpy stanowią istotną przeszkodę geograficzną dla transportu pomiędzy krajami alpejskimi. Jeszcze w starożytności zbudowano drogę transalpejską przechodzącą przez Przełęcz Brennerską, na granicy Austrii i Włoch. Szlak ten jest wykorzystywany do dziś i staje się coraz bardziej zatłoczony. W 1990 roku przejeżdżało tamtędy około miliona samochodów ciężarowych, a w ubiegłym roku – ponad 2 miliony.
W ramach dyrektywy INSPIRE Unia Europejska zainicjowała projekt TEN-T (Trans-European Transportation Networks), mający na celu poprawę komunikacji w Europie. Jedna z jego części (TEN 1) obejmuje budowę połączenia Berlina i Palermo. Fragment projektowanej drogi ma przebiegać przez Przełęcz Brennerską, jednak nie na powierzchni, ale w tunelu. Dzięki temu zmniejszy się ruch na istniejącej drodze. Nowoczesny tunel o dwóch użytkowanych i jednym awaryjnym korytarzu ma mieć 56 km długości. Prace nad budową mają zakończyć się w 2020 roku, jednak przygotowanie i tworzenie baz danych trwa już od dawna. Firma BBT SE, główny wykonawca przedsięwzięcia, buduje obszerny system informacji geograficznych. Wykorzystywany jest do tego program ArcGIS firmy ESRI z użyciem narzędzi mapAccel WebGIS Framework firmy Territorium Online.
Stworzone zostały bazy danych, cyfrowe modele, wizualizacje i symulacje. Większość z nich dostępna jest dla wykonawców projektu i obejmuje zagadnienia: granic działek i ich właścicieli, topografii, geologii, monitoringu wód i planowania. Pozostała część, zawierająca ogólne informacje o budowie jest już dostępna dla każdego na stronie BBT SE oraz w GIS-kioskach (interaktywnych ekranach dotykowych) w niektórych miastach oraz na głównych stacjach kolei w okolicach projektowanego tunelu. GIS wykorzystywany jest zatem nie tylko do zaplanowania i wdrażania projektu, ale również do informowania społeczeństwa o postępach w budowie.
Przykładowa strona zwierająca dane hydrologiczne w obrębie tunelu
Rosalia Di Bella, inżynier z BBT SE, mówi, że stworzenie systemu geoinformatycznego na potrzeby budowy tunelu nie było łatwe. – Musieliśmy dopasować dane z różnych układów kartograficznych, zestandaryzować informacje z wielu systemów katastralnych i wprowadzić dane uzyskane w kilku językach. Ponadto zebrane informacje i opracowane modele w programach GIS-owych muszą być przedstawione w czytelny sposób dla specjalistów z różnych dziedzin i posługujących się różnymi językami (niemieckim, włoskim i angielskim). Stworzyliśmy bardzo rozbudowany system informacji, który powinien stanowić standard dla pozostałych części projektu TEN-T – dodaje Rosalia Di Bella.
Źródło: ESRI
|