Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2009-04-23| GIS, Mapy, Firma, Software

Budowa transalpejskiego tunelu z wykorzystaniem GIS


Na potrzeby budowy nowoczesnego tunelu w Alpach stworzono obszerną bazę danych przy użyciu programów GIS.

Alpy stanowią istotną przeszkodę geograficzną dla transportu pomiędzy krajami alpejskimi. Jeszcze w starożytności zbudowano drogę transalpejską przechodzącą przez Przełęcz Brennerską, na granicy Austrii i Włoch. Szlak ten jest wykorzystywany do dziś i staje się coraz bardziej zatłoczony. W 1990 roku przejeżdżało tamtędy około miliona samochodów ciężarowych, a w ubiegłym roku – ponad 2 miliony.

W ramach dyrektywy INSPIRE Unia Europejska zainicjowała projekt TEN-T (Trans-European Transportation Networks), mający na celu poprawę komunikacji w Europie. Jedna z jego części (TEN 1) obejmuje budowę połączenia Berlina i Palermo. Fragment projektowanej drogi ma przebiegać przez Przełęcz Brennerską, jednak nie na powierzchni, ale w tunelu. Dzięki temu zmniejszy się ruch na istniejącej drodze. Nowoczesny tunel o dwóch użytkowanych i jednym awaryjnym korytarzu ma mieć 56 km długości.
Prace nad budową mają zakończyć się w 2020 roku, jednak przygotowanie i tworzenie baz danych trwa już od dawna. Firma BBT SE, główny wykonawca przedsięwzięcia, buduje obszerny system informacji geograficznych. Wykorzystywany jest do tego program ArcGIS firmy ESRI z użyciem narzędzi mapAccel WebGIS Framework firmy Territorium Online.

Stworzone zostały bazy danych, cyfrowe modele, wizualizacje i symulacje. Większość z nich dostępna jest dla wykonawców projektu i obejmuje zagadnienia: granic działek i ich właścicieli, topografii, geologii, monitoringu wód i planowania. Pozostała część, zawierająca ogólne informacje o budowie jest już dostępna dla każdego na stronie BBT SE oraz w GIS-kioskach (interaktywnych ekranach dotykowych) w niektórych miastach oraz na głównych stacjach kolei w okolicach projektowanego tunelu. GIS wykorzystywany jest zatem nie tylko do zaplanowania i wdrażania projektu, ale również do informowania społeczeństwa o postępach w budowie.

Przykładowa strona zwierająca dane hydrologiczne w obrębie tunelu

Rosalia Di Bella, inżynier z BBT SE, mówi, że stworzenie systemu geoinformatycznego na potrzeby budowy tunelu nie było łatwe. – Musieliśmy dopasować dane z różnych układów kartograficznych, zestandaryzować informacje z wielu systemów katastralnych i wprowadzić dane uzyskane w kilku językach. Ponadto zebrane informacje i opracowane modele w programach GIS-owych muszą być przedstawione w czytelny sposób dla specjalistów z różnych dziedzin i posługujących się różnymi językami (niemieckim, włoskim i angielskim). Stworzyliśmy bardzo rozbudowany system informacji, który powinien stanowić standard dla pozostałych części projektu TEN-T – dodaje Rosalia Di Bella.

Źródło: ESRI


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Mapa Miejsc Pamięci Narodowej
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS