W odpowiedzi Izba wskazała, że Prawo geodezyjne i kartograficzne przewiduje, iż wpływy z udostępniania map i danych, a także opłaty za czynności związane z prowadzeniem zasobów geodezyjnych stanowią dochody własne powiatu. Jednocześnie art. 41b ust. 3 ustawy precyzuje, że środki te są przeznaczane na zadania związane z gromadzeniem, aktualizacją, uzupełnianiem, udostępnianiem i zabezpieczaniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wyłączaniem materiałów z zasobów. Przepis ten nie przewiduje zatem możliwości finansowania wynagrodzeń pracowników wydziału geodezji wykonujących zadania w zakresie swoich obowiązków.
RIO przywołała również pismo Głównego Geodety Kraju z września 2020 r. (syg. NG.SIK.920.2.2020.AA), w którym podniesiono, że zadania starosty związane z prowadzeniem PZGiK są zadaniami z zakresu administracji rządowej – powiat powinien więc otrzymać z budżetu państwa dotacje celowe w wysokości umożliwiającej ich realizację. W sytuacji deficytu środków na wynagrodzenia pracowników, powiat powinien zabiegać o ewentualne dodatkowe środki za pośrednictwem wojewody.
Jednocześnie w ocenie GGK art. 41b ust. 3 umożliwia czasowe – do chwili uregulowania spraw z budżetem państwa – dofinansowanie wynagrodzeń pracowników starostw, realizujących zadania Służby Geodezyjnej i Kartograficznej wymienione w art. 7d pkt 1 Pgik.
Zdaniem Izby, uwzględniając uwarunkowania przewidujące sposób finansowania zadań zleconych powiatowi, nie powinno się przeznaczać środków, o których mowa w art. 41b ust. 2 na poczet wynagrodzeń pracowników wydziału geodezji.
Przywołane wyjaśnienia są wyłącznie stanowiskiem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada kompetencji do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.