Obowiązek publikacji danych o ww. dokumentach w publicznie dostępnych wykazach wynika z ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. W celu realizacji tego zobowiązania organy mogły korzystać z bezpłatnej aplikacji „Wykaz”. Zmieni się to 1 lipca 2025 r. – od tej pory urzędy będą musiały prowadzić rejestry we własnym zakresie.
Z końcem czerwca konta użytkowników aplikacji „Wykaz” zostaną zablokowane przez administratora, z kolei dotychczas zgromadzone dane staną się dostępne jako archiwum. Ponadto utrzymana zostanie możliwość wyszukiwania kart informacyjnych.
Ministerstwo wskazało także, że nie wyklucza wprowadzenia zmian w archiwalnej wersji systemu – chociażby w zakresie wykorzystania innego mechanizmu programistycznego, który nie będzie miał wpływu na zawartość bazy.