Usługa AML została wdrożona w większości krajów Unii Europejskiej. Umożliwia ona automatyczne przekazanie do operatora numeru alarmowego danych lokalizacyjnych użytkownika dzwoniącego na numer alarmowy, np. 112. Dzięki temu dyspozytorzy mogą szybko zlokalizować miejsce zdarzenia, nawet jeśli osoba dzwoniąca nie zna dokładnego miejsca pobytu.
AML precyzyjnie określa położenie telefonu z dokładnością do 5 metrów na zewnątrz i około 25 metrów w budynkach. Co ważne, usługa działa automatycznie podczas rozmowy telefonicznej na numery alarmowe, bez potrzeby instalowania dodatkowych aplikacji. Informacje o lokalizacji urządzenia końcowego są ustalane za pomocą wbudowanego GNSS lub z wykorzystaniem informacji o używanej sieci wi-fi (druga metoda jest stosowana zwykle wewnątrz pomieszczeń). Urządzenia mogą stosować obydwa sposoby do ustalenia lokalizacji. Wszystkie sprzedawane na terytorium Unii Europejskiej smartfony od marca 2022 r. muszą umożliwiać wyzwolenie danych AML, natomiast najpopularniejsze w Polsce urządzenia z system Android i iOS umożliwiają wyzwolenie tej wiadomości już od odpowiednio 2016 i 2018 roku.
10 września Komitet Rady Ministrów ds. Cyfryzacji wyraził pozytywną opinię i zatwierdził projekt wdrożenia usługi. Kolejnym krokiem jest pozyskanie funduszy na realizację przedsięwzięcia ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021–2027. Koszt wdrożenia szacowany jest na około 32,6 mln zł, z czego 26 mln zł pochodziłoby z funduszy unijnych. Planowane uruchomienie usługi AML w Polsce przewidziane jest na 2027 rok. Wcześniej konieczne będzie dostosowanie poszczególnych Centrów Powiadamiania Ratunkowego – zarówno tych zarządzanych przez MSWiA, jak i ochotniczych służb ratunkowych, tj. TOPR, GOPR i WOPR, dla których dane lokalizacyjne w ramach usługi AML będą stanowiły największą wartość dodaną.
Wprowadzenie usługi AML jest możliwe dzięki ustawie Prawo komunikacji elektronicznej z 12 lipca 2024 roku, której zasadnicza część wchodzi w życie 10 listopada 2024 roku. Ustawa ta ma na celu poprawę funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego i zwiększenie ochrony konsumentów.