|2023-10-20|
Geodezja, GIS
Numeracja adresowa bez tajemnic
Ponad 400 osób uczestniczyło wczoraj (19 października) w bezpłatnym seminarium on-line pt. „Problematyka numeracji adresowej nieruchomości” zorganizowanym przez firmę Geo-System.
Na wstępie prowadzący przypomnieli, że numeracja adresowa prowadzona jest na podstawie art. 47a i 47b Prawa geodezyjnego i kartograficznego oraz rozporządzenia ws. ewidencji miejscowości, ulic i adresów. Następnie przeszli do zagadnienia numerów porządkowych. Zgodnie z Pgik nadawane są one z urzędu lub na wniosek budynkom mieszkalnym oraz innym budynkom przeznaczonym do stałego lub czasowego przebywania ludzi, w tym m.in. służącym do prowadzenia działalności gospodarczej (wybudowanym, w trakcie budowy lub prognozowanych do wybudowania). Ponadto ewidencja może zawierać dane adresowe dotyczące innych obiektów zorganizowanego wypoczynku oraz działalności gospodarczej. Czasami jednak – na co zwracali uwagę zarówno prowadzący, jak i uczestnicy w pytaniach zadawanych w trakcie trwania seminarium – trudno jest stwierdzić, czy obiekt spełnia warunki określone w ustawie. Wtedy zawsze ostateczna decyzja należy do organu prowadzącego EMUiA, czyli wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
Kolejny poruszony temat dotyczył wniosku o ustalenie numeru porządkowego i tego, czy urząd wraz z nim może żądać dodatkowych dokumentów. Tutaj rozporządzenie ws. EMUiA stwierdza jasno, że tylko w przypadku wniosków dotyczących więcej niż jednego budynku lub gdy sytuacja w terenie nie wskazuje jednoznacznie, któremu budynkowi ma zostać ustalony numer porządkowy, do wniosku należy dołączyć mapę lub szkic z ich lokalizacją i oznaczeniem. Prowadzący omówili ponadto zagadnienia planowanych numerów porządkowych, możliwości przeniesienia istniejących numerów na nowe budynki oraz nadania jednemu budynkowi kilku numerów – problemowi często pojawiającemu się w ubiegłym roku w związku z dodatkiem węglowym. W tej części seminarium pokazali także na żywo, jak wygląda proces tworzenia i edycji punktu adresowego w Internetowym Managerze Punktów Adresowych (iMPA), generowanie stosownych zawiadomień, a także zawiadamianie urzędów statystycznych o wprowadzonych zmianach. W podobny sposób przybliżony został proces nadawania nazw ulicom – od podjęcia uchwały przez radę miasta lub gminy po dodanie ulicy do EMUiA. Szczegółowo przeanalizowano czynności związane z tworzeniem nowych ulic, placów czy rond w aplikacji iMPA. Pracownicy Geo-Systemu zaprezentowali, jak wyrysować nowy lub planowany obiekt na mapie i na tej podstawie wygenerować załącznik graficzny do wspomnianej już uchwały.
Kolejna część spotkania dotyczyła Państwowego Rejestru Granic (PRG), który, jak podkreślono, jest wtórny wobec rejestrów znajdujących w gminach. Wyjaśniono, że każda zmiana wprowadzona i zatwierdzona przez pracownika urzędu miasta i gminy w iMPA jest automatycznie uwidaczniana w portalu gminnym w technologii e-mapa i przekazywana do PRG. Nie oznacza to jednak, że każdy nowy adres czy ulica natychmiast pojawia się w PRG, a co za tym idzie – w rządowym Geoportalu. Czasem mija kilka dni, nim Państwowy Rejestr Granic zostanie zaktualizowany. Jak już zostało wspomniane, o każdej zmianie w EMUiA gminy muszą poinformować stosowny urząd statystyczny. W aplikacji iMPA komunikacja między urzędami została maksymalnie uproszczona i zautomatyzowana – od 2009 r. wykorzystywana jest autorska technologia firmy Geo-System. W październiku br., w związku z wdrażaniem przez Główny Urząd Statystyczny usługi sieciowej GUS TERYT WS1, aplikacja została dostosowana do nowego sposobu przekazywania danych. Jak informowały urzędy statystyczne, do wdrożenia nowej usługi zobligowane są wszystkie gminy. Firma Geo-System jako pierwsza umożliwiła swoim klientom spełnienie tego obowiązku. Aby uruchomić usługę, gminy muszą jedynie wprowadzić (jednorazowo) dane uwierzytelniające pozyskane z GUS. Sam proces wprowadzania zmian w EMUiA i generowania zawiadomień pozostaje bez zmian.
Tematów, które poruszono podczas ponad trzygodzinnego seminarium, było znacznie więcej. Przedstawiciele Geo-Systemu mówili o wysyłaniu zawiadomień o zmianach w EMUiA do starostw, o wykorzystaniu numeracji adresowej w różnych serwisach mapowych czy licznych przydatnych funkcjach w aplikacji iMPA. Poza tym odpowiadali na pytania. Odpowiedzi na niektóre bardziej szczegółowe mają zostać udzielone pisemnie i rozesłane uczestnikom spotkania w najbliższym czasie. Seminarium poprowadzili: Oliwia Horbaczewska, Martyna Kąca, Aleksandra Gala, Aleksandra Przybysz oraz prezes Geo-Systemu Zbigniew Malinowski.
Damian Czekaj
|