Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2008-03-20| GNSS, GIS, Mapy, Sprzęt, Firma, Software, Ludzie, Instytucje

Stołeczne karetki z GPS i w systemie


Samorząd województwa mazowieckiego zrealizował projekt „Budowa infrastruktury użytkowej systemu pozycjonowania satelitarnego w województwie mazowieckim” w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Seminarium podsumowujące odbyło się wczoraj (19 marca) w hotelu Holiday Inn w Warszawie.

W 2005 r. zainicjowano budowę systemu usprawniającego działanie pogotowia ratunkowego w Warszawie. Idea znalazła uznanie władz samorządu województwa mazowieckiego, a sam projekt został zaakceptowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Instytucją odpowiedzialna za realizację zadania było Biuro Geodety Województwa Mazowieckiego (BGWM) wraz z Wojewódzką Stacją Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” Sp. ZOZ. W drodze przetargu wykonawcą systemu została firma Intergraph Polska.
W ramach projektu centrum dyspozytorskie Meditransu zostało wyposażone m.in. w oprogramowanie i odpowiedni sprzęt komputerowy, a każda z 48 karetek pogotowia ratunkowego uzbrojona w terminale do przekazywania informacji o statusie pojazdu, odbiorniki GPS (do jego lokalizacji) oraz urządzenia łączności. Z kolei 16 baz terenowych Meditransu wyposażono w sprzęt komputerowy, oprogramowanie i specjalne łącza internetowe. Do wizualizacji tras przejazdu karetek system wykorzystuje mapę nawigacyjną opracowaną przez spółkę Polkart z Warszawy, precyzyjną lokalizację zapewnia sieć stacji referencyjnych ASG-EUPOS, w którą włączono trzy zagęszczające stacje, znajdujące się na terenie aglomeracji warszawskiej (ich modernizacji dokonała firma Geotronics z Krakowa).

Zakończono już etap wdrażania systemu i szkolenie pracowników. System pozwoli na zoptymalizowanie tras przejazdu karetek, efektywniejsze zarządzanie taborem, łatwiejsze gospodarowanie nim w przypadku sytuacji wystąpienia katastrof, wyższy komfort pracy dyspozytorów i załóg karetek. Przede wszystkim zaś umożliwi szybszy dojazd karetki na miejsce wypadku (skróci się chociażby czas reakcji na zgłoszenie).

Jak powiedział Adam Struzik (na fot. z lewej), marszałek województwa, zgodnie z długofalową strategią rozwoju, Mazowsze będzie konkurencyjnym regionem w układzie europejskim i globalnym. Jak podkreślił, zrealizowany właśnie projekt jest elementem tej strategii i wpisuje się w kluczowe działanie związane z podniesieniem standardów służby zdrowia. Marszałek poinformował również, że BGWM, kierowane przez Krzysztofa Mączewskiego (na fo. z prawej), jest liderem w realizacji projektów unijnych w województwie.

Budowa systemu kosztowała 1,7 mln zł, 50% środków pochodziło z funduszy ZPORR. W okresie maj-listopad 2007 r. zmodernizowano i testowano infrastrukturę stacji referencyjnych, od października 2007 do lutego 2008 r. wykonano mapę nawigacyjną i zbudowano infrastrukturę użytkową systemu. W realizacji całego przedsięwzięcia, poza samorządem województwa, Meditransem i firmą Intergraph mieli także swój udział: Główny Geodeta Kraju, IGiK, CBK PAN, Politechnika Warszawska, WAT oraz powiat nowodworski.

Artykuł na temat budowy systemu ukaże się w kwietniowym wydaniu GEODETY.

Jerzy Przywara


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Wielodrożność a Galileo
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS