|2008-03-20|
GNSS, GIS, Mapy, Sprzęt, Firma, Software, Ludzie, Instytucje
Stołeczne karetki z GPS i w systemie
Samorząd województwa mazowieckiego zrealizował projekt „Budowa infrastruktury użytkowej systemu pozycjonowania satelitarnego w województwie mazowieckim” w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Seminarium podsumowujące odbyło się wczoraj (19 marca) w hotelu Holiday Inn w Warszawie.
W 2005 r. zainicjowano budowę systemu usprawniającego działanie pogotowia ratunkowego w Warszawie. Idea znalazła uznanie władz samorządu województwa mazowieckiego, a sam projekt został zaakceptowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Instytucją odpowiedzialna za realizację zadania było Biuro Geodety Województwa Mazowieckiego (BGWM) wraz z Wojewódzką Stacją Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” Sp. ZOZ. W drodze przetargu wykonawcą systemu została firma Intergraph Polska. W ramach projektu centrum dyspozytorskie Meditransu zostało wyposażone m.in. w oprogramowanie i odpowiedni sprzęt komputerowy, a każda z 48 karetek pogotowia ratunkowego uzbrojona w terminale do przekazywania informacji o statusie pojazdu, odbiorniki GPS (do jego lokalizacji) oraz urządzenia łączności. Z kolei 16 baz terenowych Meditransu wyposażono w sprzęt komputerowy, oprogramowanie i specjalne łącza internetowe. Do wizualizacji tras przejazdu karetek system wykorzystuje mapę nawigacyjną opracowaną przez spółkę Polkart z Warszawy, precyzyjną lokalizację zapewnia sieć stacji referencyjnych ASG-EUPOS, w którą włączono trzy zagęszczające stacje, znajdujące się na terenie aglomeracji warszawskiej (ich modernizacji dokonała firma Geotronics z Krakowa).
Zakończono już etap wdrażania systemu i szkolenie pracowników. System pozwoli na zoptymalizowanie tras przejazdu karetek, efektywniejsze zarządzanie taborem, łatwiejsze gospodarowanie nim w przypadku sytuacji wystąpienia katastrof, wyższy komfort pracy dyspozytorów i załóg karetek. Przede wszystkim zaś umożliwi szybszy dojazd karetki na miejsce wypadku (skróci się chociażby czas reakcji na zgłoszenie).
Jak powiedział Adam Struzik (na fot. z lewej), marszałek województwa, zgodnie z długofalową strategią rozwoju, Mazowsze będzie konkurencyjnym regionem w układzie europejskim i globalnym. Jak podkreślił, zrealizowany właśnie projekt jest elementem tej strategii i wpisuje się w kluczowe działanie związane z podniesieniem standardów służby zdrowia. Marszałek poinformował również, że BGWM, kierowane przez Krzysztofa Mączewskiego (na fo. z prawej), jest liderem w realizacji projektów unijnych w województwie.
Budowa systemu kosztowała 1,7 mln zł, 50% środków pochodziło z funduszy ZPORR. W okresie maj-listopad 2007 r. zmodernizowano i testowano infrastrukturę stacji referencyjnych, od października 2007 do lutego 2008 r. wykonano mapę nawigacyjną i zbudowano infrastrukturę użytkową systemu. W realizacji całego przedsięwzięcia, poza samorządem województwa, Meditransem i firmą Intergraph mieli także swój udział: Główny Geodeta Kraju, IGiK, CBK PAN, Politechnika Warszawska, WAT oraz powiat nowodworski.
Artykuł na temat budowy systemu ukaże się w kwietniowym wydaniu GEODETY.
Jerzy Przywara
|